dartagnan schreef in Re: Nick Gillekens topic:Me dunkt dat hier en daar mensen zeer gefrustreerd rondlopen nét omdat hij uit eigen jeugd komt ? Was hij in zijn 'OHL' carrière misschien eens uitgekozen voorbij de eigen zoon/neef/vriendje/favorietje of zo ? Enfin ik snap het toch ook niet, die hetze.
Wel, ik vraag me af of dat inderdaad geen voedingsbodem is voor wat er gebeurt. Even rewind naar 3 jaar geleden. Bracké, Cools, Yagan en Houben krijgen wat kansen. Houben mag twee keer invallen, doet dat één keer heel goed, een andere keer wat minder. Bracké helpt ons mee de eerste periode veiligstellen. Yagan, maakt een fantastisch doelpunt, geeft een aantal assists vanop corner, wisselt geniale acties af met overmoedigheid. Cools laat zich nu en dan defensief in de luren leggen... Het aantal keren dat ik er andere supporters over hoorde spreken, was het bijna altijd negatief.
Te plat, wat kwamen die nu doen in de eerste ploeg. Was het geld op? Die gasten waren toen gemiddeld 19 jaar ofzo. Een normale mens zou toch trots zijn dat er eigen jeugd komt piepen, en het helemaal niet slecht doet.
Daar tegenover staat de houding tov hun rechtstreekse concurrenten. Bracké verloor in eerste instantie zijn plaats aan Vanhoevelen (die bij Leko was gaan wenen). Het niveau zakte zienderogen, maar na een match of 3 verdwijnt ook die uit de ploeg tvv de tandem Le Postollec - Bostock. Yagan wordt een heel seizoen lang uit de ploeg gehouden door een minstens even wisselvallige Croizet, die op dat moment blijkbaar de dood van zijn moeder aan't verwerken was, leren we achteraf. Croizet wordt door de doorsnee supporter als onze beste speler, samen met Bostock, aanzien. Nutteloze dribbels van aan de middenlijn, bal kwijt spelen, slechte centers... worden allemaal met de mantel der liefde bedekt. Achteraf kan je zeggen, "maar Croizet is er door gekomen, hebben we dik aan verdiend, en waar speelt Yagan nu?". Akkoord. Maar waar had Croizet nu gestaan indien Yagan toen zijn kans (terecht) zou gekregen hebben, en hij in diens plaats had mogen wegrotten op de bank? Waar had Yagan gestaan indien hij onvoorwaardelijk in de basis had mogen staan, een heel jaar lang? Cools daarentegen moest zich vooral bekommeren om Brouckaert, die zowel rechtsmidden als rechtsachter kon spelen, veel meer ervaring had, en ook geregeld scoorde. Meermaals heb ik in het stadion (ik stond dat jaar in de J) supporters op Cools zijn kap horen zitten. Terwijl bij Brouckaert alles geminimaliseerd werd. "Hij is nog niet helemaal fit" of andere excuses. Maar gastjes van 19, die niet onmiddellijk matchwinnaar worden (en zelfs dan nog was dat in het geval van Yagan niet voldoende), dat die maar snel op een andere gingen spelen. Voetbal is "serious business", het is hier gene kindercrêche, en ik betaal hier veel geld om voetballers te zien, niet om nen hoop gamins te zien "leren" voetballen.
Het is denk ik een beetje ingebakken in de cultuur van de OHL supporter. Van waar dat komt weet ik niet. Komt dat door ongeduldigheid? Afgunst? Ik zie het ook bij supporters die geen "horse in the race" hebben bij de jeugd. Maar het is wel een vaststelling, dat er zo weinig steun komt, zowel vanuit de club, als vanuit de supporters, voor eigen jeugdspelers. De backlash tov spelers die uit de jeugd/beloften komen is altijd vele malen groter wanneer zij een fout maken, dan wanneer een andere speler een fout maakt. Bij een andere speler is dat "normaal, het hoort erbij", bij een jeugdspeler is dat bewijs dat hij tekort komt en hoeft verdere ontwikkeling ook niet afgewacht te worden om een definitief oordeel te vellen. Er is een jaar geweest dat Schoonjans ons eigenhandig enkele broodnodige punten heeft bezorgd of we waren gedegradeerd (seizoen Wuyts/Vandevelde), stak er met kop en nek bovenuit, en nog kreeg die enorm veel kritiek in de tribune. Jarakovic en Dugardein, die werd de hand boven het hoofd gehouden.