Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4j

Individuele prestaties en evoluties (sportief, mentaal, medisch...) van de spelers. Eén topic per speler/trainer.

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor V-Traxx » za 28 okt 2023, 18:59

Sakke91 schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:
V-Traxx schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:Moet wel gezegd zijn, die mensen hebben goed doorgerekend hoor.
Desalniettemin zal het merendeel toch gewoon een verzekeringskwestie worden.


Valt natuurlijk te zien in wat voor toestand Kiyine zich bevond.

In geval van alcohol of drugs kan de autoverzekeraar de uitgaven verhalen op hem.

Verwar zeker niet de autoverzekering, met de verzekering die je treft bij leasing en stel dat je dan nog een goeie klant bent. Alles kan zomaar.
V-Traxx
 
Berichten: 454
Geregistreerd: wo 23 feb 2022, 12:06

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » do 02 nov 2023, 13:35



Toen hij gisteren tegen Elene ook zijn kunsten mocht vertonen begonnen de supporters dit lied te parodiëren:

Is het een vliegtuig?
Is het een vogel?
Nee, dat is het niet
Het is Sofian Kiyine
die je aan de hemel ziet......
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor Dubbelpunt » do 02 nov 2023, 13:39

Desondanks alles en dat hij ook bij mij niet in de bovenste schuif ligt. Vind ik dat dit niet hoeft. Ook die 'supporter' achter mij gisteren hem na ieder balcontact de volgende dingen toewenste 'Mongool/Loser/ Ge had er moeten inblijven/etc'.
Dubbelpunt
 
Berichten: 1898
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor nickohl » do 02 nov 2023, 13:41

Dubbelpunt schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:Desondanks alles en dat hij ook bij mij niet in de bovenste schuif ligt. Vind ik dat dit niet hoeft. Ook die 'supporter' achter mij gisteren hem na ieder balcontact de volgende dingen toewenste 'Mongool/Loser/ Ge had er moeten inblijven/etc'.


Volledig akkoord
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4608
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor V-Traxx » do 02 nov 2023, 20:27

Dubbelpunt schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:Desondanks alles en dat hij ook bij mij niet in de bovenste schuif ligt. Vind ik dat dit niet hoeft. Ook die 'supporter' achter mij gisteren hem na ieder balcontact de volgende dingen toewenste 'Mongool/Loser/ Ge had er moeten inblijven/etc'.

Klopt, maar dat is de maatschappelijke straf die je draagt als je zoiets uitsteekt.
Wat had het toch makkelijk geweest om hem te ontslaan, vooral voor hem dan.
V-Traxx
 
Berichten: 454
Geregistreerd: wo 23 feb 2022, 12:06

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor diezel » vr 03 nov 2023, 10:07

weg met die natte dweil
Avatar gebruiker
diezel
Licht ontvlambaar
 
Berichten: 7542
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 15:22
Supportersclub: fanclub van Top

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor Wimmel » wo 21 feb 2024, 00:28

Openbaar ministerie vordert deze straf voor profvoetballer die met auto in sporthal vloog

Sofian Kiyine verscheen vandaag voor de politierechtbank. Eind maart vorig jaar vloog hij de sporthal van Flémalle binnen met zijn auto.

De Marokkaanse middenvelder van OH Leuven ramde met zijn Mercedes A-klasse een rotonde en vloog zo de sporthal binnen. Gelukkig raakte, op de voetballer zelf na, niemand gewond bij het zware verkeersongeval.

Een groepje aanwezigen had net de sporthal verlaten richting de kleedkamers. Kiyine reed 138 kilometer per uur die bewuste donderdag 30 maart, een plek waar de limiet 50 is. Hij had ook 1,72 promille alcohol in het bloed, zo werd achteraf vastgesteld in het ziekenhuis.

Vandaag verscheen Kiyine voor de politierechtbank in Luik. “Ik dronk vijf à zes gin-tonics gespreid over de namiddag”, zo vertelde hij, geciteerd door Het Nieuwsblad. Vervolgens kreeg hij een appelflauwte toen hij aan het rijden was.

Vier maanden rijverbod geëist voor Sofian Kiyine

“Ik had het warm en koud tegelijk. Ik begon te prutsen met de airconditioning van mijn wagen, maar dat hielp niet. Het laatste wat ik mij herinner, is dat ik door een wagen werd ingehaald. Nadien weet ik niets meer.” De voetballer liep verschillende breuken op en belandde op intensieve zorgen.

Vreemd, klonk het bij de procureur, want een minuut voor het ongeval stuurde Kiyine volgens de telefoniegegevens nog een berichtje met Whatsapp. Het openbaar ministerie eist vier maanden rijverbod en een geldboete van 2.400 euro.

De verdediging wil een straf met uitstel omdat hij het voorbije jaar door de publieke opinie gekruisigd werd. De uitspraak in deze zaak volgt op 19 maart.

http://www.voetbalkrant.com/nieuws/202 ... thal-vloog
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6700
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » wo 21 feb 2024, 08:07

Wimmel schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:Openbaar ministerie vordert deze straf voor profvoetballer die met auto in sporthal vloog

[ Hij had ook 1,72 promille alcohol in het bloed, zo werd achteraf vastgesteld in het ziekenhuis.

Vandaag verscheen Kiyine voor de politierechtbank in Luik. “Ik dronk vijf à zes gin-tonics gespreid over de namiddag”, zo vertelde hij, geciteerd door Het Nieuwsblad. Vervolgens kreeg hij een appelflauwte toen hij aan het rijden was.

“Ik had het warm en koud tegelijk. Ik begon te prutsen met de airconditioning van mijn wagen, maar dat hielp niet. Het laatste wat ik mij herinner, is dat ik door een wagen werd ingehaald. Nadien weet ik niets meer.” De voetballer liep verschillende breuken op en belandde op intensieve zorgen.

Vreemd, klonk het bij de procureur, want een minuut voor het ongeval stuurde Kiyine volgens de telefoniegegevens nog een berichtje met Whatsapp. Het openbaar ministerie eist vier maanden rijverbod en een geldboete van 2.400 euro.

De verdediging wil een straf met uitstel omdat hij het voorbije jaar door de publieke opinie gekruisigd werd. De uitspraak in deze zaak volgt op 19 maart.

http://www.voetbalkrant.com/nieuws/2024 ... thal-vloog


-------------------
1. Aanvankelijk werd gesteld: Hij riskeert een boete van 16.000 euro en 5 jaar rijverbod.

2. Hij had 1,60 promille nu 1,72.

3. Hij had een 'appelflauwte'....... nu had hij het koud en warm...... en zat hij te prutsen aan de knoppen van de verwarming....... maar een minuutje voor het ongeval heeft hij tijdens het rijden nog een whatsapp-berichtje verzonden.....

4. Hij moet niet meer gestraft worden want hij is al publiekelijk gekruisigd........ en dat als 'vrome' moslim.........
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Sofian Kiyine (26) hoopt op straf met uitstel

Berichtdoor luckie » wo 21 feb 2024, 08:37

Hallucinante crash in sporthal met zes gin-tonics in de kraag, maar profvoetballer Sofian Kiyine (26) hoopt op straf met uitstel

Afbeelding

VIDEO: http://www.rtl.be/page-videos/belgique ... deo/640090

Profvoetballer Sofian Kiyine riskeert vier maanden rijverbod en een geldboete van 2.400 euro voor zijn horrorcarsh in maart vorig jaar. Met een snelheid van 138 kilometer per uur en 1,72 promille alcohol in het bloed werd hij over een rotonde gekatapulteerd recht in de sporthal van Flémalle waar een fractie eerder nog kinderen aan het sporten waren. De verdediging van Kiyine hoopt op een straf met uitstel en wijt het gebeuren aan een appelflauwte waardoor de voetballer de controle verloor.

Kiyine zag er in de rechtbank van Luik uit als een opgeschoten plechtige communicant met zijn grijze kostuumbroek, een wit overhemd en zwarte moncassins. De zenuwachtige voetballer van OH Leuven bleef heel de tijd strak voor zich uitkijken en wilde duidelijk een goeie indruk geven aan rechtbankvoorzitter David Rossu. Een moedig voornemen, gezien de crash op 30 maart breed werd uitgesmeerd in de media en de spectaculaire beelden meteen de wereld rondgingen. Anticiperend op het imago van profvoetballers die vaak gelinkt worden aan snelle sportwagens, meldde meester Steve Van Laenen dat zijn cliënt op het moment van het ongeluk het kleinste model van Mercedes bestuurde, een A-klasse met een cilinderinhoud van slechts 1300 cc.

Maar ook kleinere wagens kun je stevig op de staart trappen. Kiyine was op 30 maart vorig jaar met een gezelschap uitgebreid gaan tafelen en keerde omstreeks 19.45 uur terug naar huis. Ter hoogte van de rotonde in Flémalle gaat het helemaal mis. Met hoge snelheid - volgens verkeersdeskundigen is sprake van 138 kilometer per uur terwijl de toegelaten snelheid op die plaats slechts 50 is - rijdt de voetballer dwars door de rotonde waarna hij een vlucht van 45 meter door de lucht maakt en eindigt in de sporthal van Flémalle. Uit videobeelden blijkt dat elf seconden eerder nog meisjes in de sporthal aan het trainen waren, maar als bij wonder raken geen onschuldigen gewond. Kiyine raakte wel ernstig gewond met onder meer een gebroken wervel en 12 hechtingen in zijn rechterhiel.

Na toxicologisch onderzoek blijkt Kiyine 1,72 promille alcohol in het bloed te hebben op het moment van de crash. Volgens de voetballer had hij vijf à zes glazen gin-tonic gedronken. “Maar dronken was ik niet. Ik ben niet iemand die regelmatig drinkt. Het belangrijkste is dat ik niemand pijn heb gedaan, dat er geen gewonden of doden zijn gevallen. Mocht dat zijn gebeurd, zou dat me mijn hele leven achtervolgen”, sprak Kiyine ootmoedig. “Maar de mensen hebben immens veel geluk gehad. Er hadden net zo goed vier of zes doden kunnen gevallen zijn”, kaatste Rossu de bal terug. Volgens de openbaar aanklager had de voetballer kort voor de crash ook nog een Whatsapp-bericht naar zijn partner gestuurd, maar volgens de verdediging gebeurde dat op een veilige manier aan een stoplicht.

Appelflauwte

Meer zelfs, volgens meester Van Laenen was het hele ongeval te wijten aan een appelflauwte van zijn cliënt. Die kreeg het vlak voor de crash koud en warm tegelijk, waarna hij de airco van zijn wagen probeerde te regelen en finaal het licht uitging. “Als de beklaagde het bewustzijn heeft verloren, zoals hij beweert, komt dat doordat hij te veel alcohol heeft gedronken. Er is geen sprake van toevallige omstandigheden, van overmacht”, reageerde de procureur. Het openbaar ministerie eiste vier maanden rijverbod en een geldboete van 2.400 euro. De verdediging vroeg een straf met uitstel, onder meer omdat Kiyine een blanco strafblad heeft en de voorbije maanden al “publiekelijk aan het kruis werd genageld.” De uitspraak volgt op 19 maart.

Nadat hij tijdelijk op non-actief werd gezet, sloot voetbalclub OH Leuven haar herstelde middenvelder opnieuw in de armen. Niettemin dreigt nog een bijkomende factuur voor de voetballer. Volgens de eerste schattingen bedraagt de aangerichte schade 400.000 euro. Wanneer de beklaagde aansprakelijk wordt gesteld kan de verzekeraar tot 31.000 euro van Kiyine terugvorderen.

http://www.hln.be/binnenland/hallucina ... ~adda99df/
--------------------
1. 1,72 promille en toch nog beweren niet dronken te zijn.....

2. een 'appelflauwte'..... hij zat nu éénmaal aan de verboden religieuze vruchten...... alcohol..... en eten tijdens de vasten... nochtans heeft hij altijd gesteld dat hij niet had gegeten...... en dat hij daardoor die 'flauwte' kreeg.....

3. Zes gin tonics in zijn kraag? In zijn botten zou beter verwoord zijn..... zware voeten is toepasselijker....

4. Hij had het kleinste Mercedes model met maar 1.300 cc inhoud...... en toch zo'n vlucht genomen.... is een prachtprestatie...... misschien brak hij wel een record....... had hij een groter model met meer cc dan had hij nog een grotere vlucht genomen.....

5. Zijn makelaar zei dat hij "paar verschoven wervels" had....... nu staat hier: "raakte wel ernstig gewond met onder meer een gebroken wervel en 12 hechtingen in zijn rechterhiel."....... 12 hechtingen? Nog een geluk dat het er geen 13 in een dozijn waren......

6. Hij zat er als een 'opgeschoten plechtige communicant' en dat als moslim......... komediant dat zeker........ volgens zijn advocaat werd hij 'publiekelijk aan het kruis genageld'.......... terwijl de publieke opinie eerder aan de grond genageld was bij het overschouwen van zijn aangerichte schade..... je zou hem dus als moslim de hostie geven zonder dat hij te biecht was gegaan......

7. Wat moet dat toch een heerlijk beroep zijn om zo wat 'advocaatje te spelen'....... je kletst gewoon uit je nek.... en maakt een belachelijke karikatuur van het gebeuren....... wat een drama queen.....
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » di 19 maart 2024, 10:54

Voetballer Sofian Kiyine, die met auto sporthal invloog, krijgt opschorting van straf

Afbeelding

OH Leuven-voetballer Sofian Kiyine (26), die vorig jaar met zijn auto door een sporthal vloog, krijgt opschorting van straf. Concreet betekent dat dat de rechtbank hem wel schuldig verklaart, maar geen straf oplegt.

De feiten zullen dus ook niet op zijn strafblad komen.

--------------------
Proficiat aan het Gerecht. Klassejustitie? Absoluut niet, aangezien justitie juist een gebrek aan klasse heeft.

Zijn theaterstukje was perfect..... Hollywood wenkt........
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor tempelier » di 19 maart 2024, 11:54

Dit snapt toch niemand?
tempelier
 
Berichten: 717
Geregistreerd: vr 14 aug 2020, 15:35

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor Dubbelpunt » di 19 maart 2024, 12:13

Justitie in dit apenland.
Dubbelpunt
 
Berichten: 1898
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor slackdeklipper » di 19 maart 2024, 14:24

Incroyable mais vrai... :aargh:
Avatar gebruiker
slackdeklipper
Tragen drinker
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 15:36
Supportersclub: Top is TOP

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » di 19 maart 2024, 14:27

Dubbelpunt schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:Justitie in dit apenland.


Ben je wel zeker ervan dat je de apen mag verlagen tot het niveau van justitie? Apen zijn wel primaten maar geen primitieven......
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » di 19 maart 2024, 21:17

Voetballer krijgt opschorting van straf na dronken crash in sporthal: “Dit gebeurt niet in Vlaanderen”

De politierechtbank van Luik heeft dinsdag opschorting van straf toegekend aan OH Leuven-voetballer Sofian Kiyine (26) die vorig jaar in dronken toestand zijn wagen tegen 138 per uur dwars door de muur van de sporthal van Flémalle katapulteerde. Het vonnis zette meteen kwaad bloed. Alleen in België, luidt dan het cliché, maar dat klopt niet, want statistieken bewijzen: in Vlaanderen was het geen waar geweest.

Twaalf keer vaker in Wallonië

Meteen na de uitspraak ontstond een tsunami van onbegrip. Alleen in België, klonk het alom. Vlaamse politierechters Peter D’Hondt (Dendermonde), Siegfried Stallaert (Aalst) en Peter Vandamme (Brugge) wilden niet zeggen of zij wel een straf zouden hebben opgelegd. “Ik ga me onthouden van commentaar, want als ik dat doe, ga ik heel foute dingen zeggen”, zei D’Hondt veelbetekenend.

Statistieken tonen alvast een heel opmerkelijk verschil tussen Vlaamse en Waalse politierechtbanken. Advocatenkantoor Intolaw behandelde de voorbije jaren 1.500 alcoholdossiers. “Op basis van een steekproefanalyse bij achttien politierechtbanken hebben wij vastgesteld dat politierechters in Vlaanderen minder snel geneigd zijn om opschorting te verlenen bij inbreuken op alcohol”, zegt Jeroen Vande Sijpe van Intolaw. “In Vlaanderen wordt opschorting verleend in minder dan 1% van de gevallen, met uitschieters in Antwerpen (1,6%) en Leuven (1,3%). In Wallonië stijgt dit gemiddelde percentage naar 12%. In Charleroi is dat zelfs 23%. In Brussel wordt in 9,44% van de gevallen opschorting van straf uitgesproken.”

http://www.hln.be/binnenland/voetballe ... ~aeb75e55/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Het spectaculaire Luikse vonnis

Berichtdoor luckie » di 19 maart 2024, 21:58

Het vonnis dat de rechter in Luik uitgesproken heeft, is bijna even spectaculair als het ongeval dat Sofian Kiyine veroorzaakte

Commentator Bart Eeckhout - OHL-speler Sofian Kiyine richtte vorig jaar een ravage aan, toen hij met zijn wagen door de muur van een sporthal vloog.

Hoofdcommentator van De Morgen Bart Eeckhout ziet in het vonnis van Sofian Kiyine gelijkenissen met de uitkomst van het Reuzegom-proces. ‘Kiyine geniet van het meritocratische voordeel dat een rechter een beloftevol voetbaltalent niet in de knop wil knakken.’

Bart Eeckhout 19 maart 2024, 16:24

Het was een van de spectaculairste verkeersincidenten van afgelopen jaar. Voetballer Sofian Kiyine lanceerde zijn sportwagen over een vluchtheuvel en boorde zich als een raket door de gevel van een sporthal, tientallen meters verder. Alleen een mirakel kon een bloedbad vermijden. Minder dan een minuutje eerder waren nog tientallen kinderen aan het trainen precies op de plek waar de bolide landde. De chauffeur kwam er enkel met een kater vanaf. Hij had (veel) te veel gedronken.

Het vonnis dat de rechter in Luik uitgesproken heeft, is bijna even spectaculair. Kiyine moet de schade vergoeden maar mag beschikken zonder verdere straf en zonder strafblad, een schuldigverklaring volstaat. Zeker, we moeten weerstaan aan de populaire verlokking om iedereen die iets mispeutert meteen de allerzwaarst denkbare sanctie toe te bedelen. Dan nog is géén straf wel erg mild gerekend na zo’n uitzonderlijk verkeersmisdrijf, dat met wat minder meeval had kunnen leiden tot een menselijke tragedie voor vele gezinnen. Er gaapt alleszins een kloofje tussen de maatschappelijk terecht groeiende gevoeligheid voor verkeersdelinquentie en de uitkomst van dit vonnis.

De rechter heeft bij zijn milde vonnis rekening gehouden met het blanco strafblad van de beklaagde, met zijn schuldinzicht en zijn vrijwillig engagement in een liefdadigheidsorganisatie. Het is mooi dat de rechter namens de samenleving een tweede kans aanbiedt aan wie het foute pad is ingegaan, maar hier wringt er toch iets. De verdeling van die tweede kansen lijkt toch niet helemaal eerlijk te verlopen.

Die vaststelling klinkt bekend in de oren. Inderdaad, als we bij het Reuzegom-vonnis over een vorm van klassenjustitie spreken, dan moeten we dat ook hier doen, bij een voetballer die straffeloos wegkomt bij de verkeersravage die hij aanrichtte. Dat is een kwestie van consequentie. Dezelfde mechanismen die bij Reuzegom het rechtvaardigheidsgevoel van velen schokten, spelen ook hier.

De goed verloonde profvoetballer Sofian Kiyine krijgt de gunst van de strafopschorting omdat hij over de middelen en het netwerk (zijn voetbalclub en management) beschikt die hem in staat stelden om meteen met de juiste begeleiding alle juiste keuzes te maken. Ook hij geniet van het meritocratische voordeel dat een rechter een beloftevol talent niet in de knop wil knakken. Was Kiyine een kortgeschoolde werkzoekende zonder professioneel netwerk en met exact dezelfde ernstige fout op de kerfstok, dan zou de straf hoogstwaarschijnlijk veel zwaarder zijn uitgevallen.

Dat is het parfum van klassenjustitie dat over dit soort zaken hangt. Klassenjustitie gaat niet over schimmige netwerken van ons kent ons. Het gaat over de ongelijke verdeling van mildheid voor de rechtbank. Het is een justitieel mattheuseffect: wie veel heeft, maakt grotere kans om mildheid te krijgen. Wie niets heeft, krijgt de roe. Hoogstens kan je na dit nieuwe opmerkelijke vonnis zeggen dat Vrouwe Justitia ook in haar neiging klassenverschillen te bevestigen ‘blind’ is: afkomst maakt haar niet uit. Maar beschikbare middelen? Die vaak wel.

http://www.demorgen.be/meningen/het-vo ... b86fb3b0e/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor V-Traxx » wo 20 maart 2024, 09:07

Gelijkenis met Reuzegom, Bart Eeckhout wil weer een klikje meer. Wauw.
V-Traxx
 
Berichten: 454
Geregistreerd: wo 23 feb 2022, 12:06

Dat valt niet uit te leggen, enkel te verklaren

Berichtdoor luckie » wo 20 maart 2024, 15:11

ONZE OPINIE. “Geen straf voor de crashende dronken voetballer? Dat valt niet uit te leggen, enkel te verklaren”

“Nog straffer dan het ongeval van OHL-speler Sofian Kiyine is de uitspraak: schuldig, maar geen straf. Strafpleiter Joris Van Cauter zei zelfs dat hij zich ‘niet kan inbeelden dat één Vlaamse politierechter zo zou oordelen.’ Dat klonk in eerste instantie als Vlaams gepoch, maar wat blijkt? Hij zit er niet zo ver naast”, schrijft politiek journaliste Isolde Van den Eynde.

Isolde Van Den Eynde 20-03-24, 06:00

Het ongelooflijke ongeval van voetballer Sofian Kiyine beroerde vorig jaar alle gemoederen. De OHL-speler ramde met zijn zatte botten een sporthal in Flémalle, waar enkele minuten eerder nog kinderen aan het sporten waren. Bij zijn crash raakte niemand gewond, nét niet. Maar in die timing had de vliegende voetballer geen enkele verdienste. Hij moet over een klavertjevier zijn geracet dat in zijn dronken vlaag niemand het leven liet.

De uitspraak van de politierechter leidt nu tot nog veel meer ophef. De roekeloze chauffeur komt ervan af met een kater en een alcoholslot dat hij vrijwillig liet installeren. Dat is een signaal dat hij leerde uit zijn ongeluk. En het duidt allicht ook de mildheid van de rechter. Maar het is geen straf: je mag niet rijden met meer dan 0,5 promille alcohol in je aderen. Je kan het op een manier zelfs lezen dat de man schrik heeft om opnieuw in de fout te gaan. Deze man hoort niet achter tralies, zoals veel mensen roepen na dit ongeluk. Een celstraf is niet altijd de beste straf. Dat schreven we hier al vaak. Maar een signaal van de rechter had wel gepast na dit onverantwoordelijke wangedrag.

Dat dit knaagt in Vlaanderen, een regio die bulkt van de trajectcontroles die tot meer boetes leiden, is dus te begrijpen. Het ongeloof is groot. Ook bij advocaten en professoren. Strafpleiter Joris Van Cauter zei zelfs dat hij zich “niet kan inbeelden dat één Vlaamse politierechter zo zou oordelen”. Dat klonk in eerste instantie als Vlaams gepoch, maar wat blijkt? Hij zit er niet zo ver naast. In minder dan 1 procent van de gevallen schrapt in Vlaanderen een rechter de straf na een alcoholinbreuk, zo blijkt uit een steekproef van 1.500 vonnissen. In Wallonië gebeurt dat in 12 procent van de gevallen. Dat zijn sprekende cijfers.

Voor u ons verdenkt van communautair poken, dit liet de Franstalige politieke journalist Christophe Deborsu niet zo lang geleden optekenen: “We laten in Wallonië mensen sterven in het verkeer door laks beleid.” Dat zei hij nadat bleek dat er in Wallonië bijna dubbel zo veel verkeersdoden vielen als in Vlaanderen, terwijl er minder mensen wonen. Er zijn ook fors minder trajectcontroles in het zuiden van het land. En de Franstalige partijen MR en PS zijn het over weinig eens, maar een rijbewijs op punten dat in veel landen voor veel preventie zorgt? Daar leggen ze zich samen voor. Non!

Het is zoals ex-minister van Justitie Koen Geens (CD&V) onlangs zei: “Er is geen alternatief voor onze rechtsstaat.” En dus moeten rechters hun uitspraken beter uitleggen om mensen ze beter te helpen begrijpen. Maar deze uitspraak valt niet uit te leggen, enkel te verklaren: het moet zijn dat verkeersveiligheid aan de andere kant van de taalgrens minder een thema is.

Isolde Van den Eynde

http://www.hln.be/opinie/onze-opinie-g ... ~a1feeefe/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor Jan Frans » wo 20 maart 2024, 15:50

België bestaat niet. Er zijn 2 Belgiës
Avatar gebruiker
Jan Frans
Pollenallergie
 
Berichten: 6817
Geregistreerd: wo 23 apr 2014, 16:48

Wanneer start Sofian zijn 'crowdfunding'?

Berichtdoor luckie » wo 20 maart 2024, 18:18

Wanneer start Sofian zijn 'crowdfunding'?

Afbeelding

Het openbaar ministerie eiste vier maanden rijverbod en een geldboete van 2.400 euro. Zijn advocaat vroeg een straf met uitstel omdat de voetballer na het ongeval al “publiekelijk gekruisigd” werd. Het werd weliswaar nog minder: opschorting, geen rijverbod dus, en ook geen boete. De profvoetballer kon rekenen op die gunstmaatregel door zijn blanco strafblad, zijn “oprechte spijtbetuiging” en de maatregelen die hij trof na het ongeval. Zo installeerde hij een alcoholslot in zijn auto, volgde hij een cursus bij verkeersveiligheidsinstituut Vias en deed hij vrijwilligerswerk in het UZ Leuven. Daar stond hij op een afdeling voor mensen met een fysieke beperking door een ongeval.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20240319_97935877

---------------------

Het is ons duidelijk gemaakt hoeveel 'malchance' Sofian wel niet heeft gehad.

Deze oprechte jongen heeft zoiets zeker niet verdiend.

Hij werd als 'dader' aanzien maar nu blijkt hij gewoon 'slachtoffer' te zijn.

Wanneer start Sofian zijn 'crowdfunding'?

We kunnen hem alvast een fles 'gin' doneren..... hij drinkt dat toch nooit en als hij het drinkt wordt hij toch niet zat......
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor Wimmel » wo 20 maart 2024, 20:31

Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6700
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor tempelier » vr 22 maart 2024, 06:43

Als de openbare aanklager (het parket) niet in beroep gaat is dat even van de pot gerukt als het vonnis van die rechter.
tempelier
 
Berichten: 717
Geregistreerd: vr 14 aug 2020, 15:35

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor tempelier » do 28 maart 2024, 09:44

De openbare aanklager gaat in beroep. En terecht.
tempelier
 
Berichten: 717
Geregistreerd: vr 14 aug 2020, 15:35

Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4

Berichtdoor luckie » do 28 maart 2024, 10:00

tempelier schreef in Re: Sofian Kiyine - 2022-09-02 - Zomertransfer 14 - koop - 4:De openbare aanklager gaat in beroep. En terecht.


In een maatschappij waar 'daders' zichzelf zien als 'slachtoffers' dan wordt het voor zo'n openbare aanklager moeilijker om een 'dader' alsnog gestraft te krijgen....... in wat voor een zotte lijden leven we toch?......
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 43361
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Vorige

Keer terug naar Spelers & trainers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


"like" ons op Facebook!