Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Individuele prestaties en evoluties (sportief, mentaal, medisch...) van de spelers. Eén topic per speler/trainer.

Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor luckie » di 31 aug 2021, 18:00

OH Leuven huurt centrumspits van Deense topclub

Afbeelding

De 26-jarige Sory Kaba speelt tot het einde van het seizoen aan Den Dreef. OH Leuven huurt de Guineeër van het Deense FC Midtjylland en bedong ook een aankoopoptie op de grote centrumspits.

De voorbije twee seizoenen kwam Sory Kaba uit voor de Deense topclub FC Midtjylland, waar ook ex-OHL’er Dion Cools actief is. De centrumspits scoorde 22 keer en was ook goed voor 10 assists bij FC Midtylland. In juli 2019 trok Midtjylland de rechtsvoetige Kaba aan als vervanger van Onuachu die bij KRC Genk tekende

Afbeelding

In het seizoen 2019-2020 had Kaba een niet onbelangrijk aandeel in de titel van het team van huidig Antwerp-coach Brian Priske. Vorig seizoen miste Midtjylland op een haar na de titel. Kaba heeft zes matchen in de Champions League op de teller staan. Hij speelde telkens minstens een uur in de heen- en terugmatchen tegen Liverpool, Atalanta en Ajax.

Vóór Kaba naar de Deense competitie trok, speelde hij bij Dijon FCO in de Ligue 1. Die Franse club plukte Kaba weg bij Elche FC. Bij die Spaanse club scoorde hij 24 goals in 64 matchen. Bij Alcobendas CF maakte Sory in het seizoen 2013-2014 zijn debuut bij de grote jongens. Hij promoveerde dat seizoen naar de Tercera División.

Afbeelding

Wim De Corte, technisch directeur bij OH Leuven: “Met Sory Kaba halen we een echte nummer negen in huis met een neus voor doelpunten. De voorbije jaren deed hij ervaring op in de Deense, Spaanse en Franse competitie. Hij kwam ook in actie in de Champions League en de Europa League. Kaba kan ons team aanvallend een nieuwe impuls geven en in zijn rol als targetman en ook het rendement van medespelers verhogen.”

“OH Leuven wilde me heel erg graag en dat trok me over de streep”, zegt Sory Kaba. “Vanmorgen praatte ik met Dion Cools, waarmee ik samenspeelde bij Midtjylland. Hij kent OH Leuven uiteraard erg goed en sprak heel lovende woorden over de club. Ik ben een ambitieuze jongen en proef veel ambitie bij OH Leuven. Dit lijkt me dan ook de ideale plek om te groeien.”

Afbeelding

Morgen sluit de Guineeër aan bij de groepstraining. “Door de interlandbreak krijg ik wat extra tijd om me te integreren. Ik ben een typische nummer negen die leeft van het maken van doelpunten. Soms komen die, soms ook niet. Maar ik zal altijd mijn werk opknappen voor de ploeg. Ik hou ervan om in de ruimte te duiken en ben goed met het hoofd. Ik hoop op een fantastische campagne met OH Leuven.”

http://www.ohleuven.com/nieuws/2240185 ... se-topclub
Laatst bijgewerkt door luckie op wo 02 maart 2022, 21:09, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Sory Kaba: zijn statistieken

Berichtdoor luckie » di 31 aug 2021, 18:09

Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Wimmel » za 11 sep 2021, 14:27

Kaba: “Positief verrast door intensiteit trainingen”

De 26-jarige Sory Kaba voelt zich al helemaal thuis bij zijn nieuwe werkgever. Zondag hoopt hij van de Jupiler Pro League te kunnen proeven. De Guineeër hoopt dat zijn ouders hem snel live aan het werk kunnen zien aan Den Dreef. Corona en de onstabiele politieke situatie in zijn thuisland verhinderen dat voorlopig.

- De Guineeër Sory Kaba wil tegen de Kerels uit Kortrijk graag zijn eerste speelminuten in de Jupiler Pro League meepikken.
- Hij lijkt goed ingeburgerd bij zijn nieuwe club en prijst kapitein en aangever Xavier Mercier voor zijn vista.
- Kaba toont zich aangenaam verrast door de intensiteit van de trainingen bij OH Leuven en is benieuwd naar het niveau in de Belgische hoogste klasse.


“Ik voel me heel goed in mijn vel bij OH Leuven”, hijgt Sory Kaba nog na nadat hij net een extra training volmaakte met de physical coaches. “De spelers en de technische staf hebben me erg hartelijk verwelkomd. Heel snel merkte ik dat deze groep erg goed aan elkaar hangt. De mensen die werken binnen de club doen er echt alles aan om ervoor te zorgen dat ik mij enkel op het voetballen moet concentreren. Ondertussen vond ik ook een appartement in Leuven. Een heel leuke en mooie stad overigens.”

Met FC Midtjylland pakte Kaba in het seizoen 2019-2020 de landstitel. Vorig seizoen strandde de Deense topclub op één puntje van Brøndby IF. “Ik vergelijk Midtjylland en OH Leuven niet graag, maar ik kan je wel zeggen dat de trainingen hier een stuk intensiever zijn. Heel eerlijk, dat ik had niet verwacht toen ik naar België kwam. Ik heb uiteraard nog geen goed zicht op het niveau van de Belgische competitie, want ik stond nog niet tussen de krijtlijnen.”

De Guineeër hoopt zondag in de thuiswedstrijd tegen KV Kortrijk zijn debuut te maken in de Belgische hoogste klasse. Bij de Kerels speelt met Victor Torp een ex-ploegmaat van Kaba. “Kortrijk beschikt over enkele snelle jongens voorin. Daar moeten we ons op instellen. Ik ken Victor goed, want we trainden samen bij Midtjylland. We stonden nooit samen op het veld omdat hij steeds werd uitgeleend. Torp beschikt over een heel goede rechter en kan een vrijschop nemen.”

Kaba moet bij OH Leuven Henry doen vergeten. Grote schoenen om te vullen, maar dat zorgt niet voor extra stress. “Ik voel mij niet de vervanger van Henry. Ik ben naar Leuven gekomen om mijn eigen verhaal te schrijven en het team te helpen. Het heeft geen zin mezelf druk op te leggen en een bepaald aantal doelpunten na te jagen. Ik speelde nog nooit samen met zo’n goede nummer tien als Xavier Mercier. Hij heeft een geweldige vista en legt de ballen perfect waar hij wil. Dat zal me zeker helpen bij het scoren.”

Er staan 15 interlands voor Guinee op de teller van Kaba. Hij reisde deze keer niet af naar zijn thuisland omwille van zijn transfer naar OHL. De partij tegen het Marokko van Sofian Chakla ging niet door omdat er een staatsgreep plaats vond. “Ik hoor van mijn ouders en mijn zus, die nog steeds in Guinee wonen, dat de situatie zich stilaan normaliseert. Hopelijk keert de vrede snel terug, na het afzetten van president Condé door de militairen. Mijn oudere broer studeert in Parijs, mijn jongere broer in Senegal. De Kaba’s zitten dus over de hele wereld.”

http://www.ohleuven.com/nieuws/2247314 ... trainingen
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6677
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Maarten » di 02 nov 2021, 05:15

Ik ben fan.
Avatar gebruiker
Maarten
Betweter ≠ bedwetter
 
Berichten: 18246
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 14:10
Woonplaats: Leuven
Supportersclub: Maarten

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Wimmel » di 02 nov 2021, 07:42



Ik ook!

Heel knap van onze club dat ze er in geslaagd zijn om na Henry opnieuw een goeie, scorende spits te halen!
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6677
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Jan Frans » di 02 nov 2021, 12:06

Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?
Avatar gebruiker
Jan Frans
Pollenallergie
 
Berichten: 6794
Geregistreerd: wo 23 apr 2014, 16:48

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor nickohl » di 02 nov 2021, 13:12

Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?

Dan betalen we het afgesproken bedrag en is hij van ons
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Dubbelpunt » di 02 nov 2021, 13:44

nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?

Dan betalen we het afgesproken bedrag en is hij van ons

Voor een bepaalde datum meestal. Sommige aankoopopties hangen ook af van speelminuten/goals/eindstand/... Die dusdanig automatisch geactiveerd worden.
Dubbelpunt
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor nickohl » di 02 nov 2021, 14:06

Dubbelpunt schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?

Dan betalen we het afgesproken bedrag en is hij van ons

Voor een bepaalde datum meestal. Sommige aankoopopties hangen ook af van speelminuten/goals/eindstand/... Die dusdanig automatisch geactiveerd worden.

klopt
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Jan Frans » di 02 nov 2021, 14:26

Dubbelpunt schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?

Dan betalen we het afgesproken bedrag en is hij van ons

Voor een bepaalde datum meestal. Sommige aankoopopties hangen ook af van speelminuten/goals/eindstand/... Die dusdanig automatisch geactiveerd worden.

Iemand een idee hoeveel dat bedrag bij benadering is ? Wanneer die datum is ?Of werd daar hoegenaamd niet over gecommuniceerd ?
Avatar gebruiker
Jan Frans
Pollenallergie
 
Berichten: 6794
Geregistreerd: wo 23 apr 2014, 16:48

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Maarten » di 02 nov 2021, 14:32

Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Dubbelpunt schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Jan Frans schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Huur met aankoopoptie. Hoe gaat dat nu concreet in zijn werk gaan, wanneer wij hem willen houden ?

Dan betalen we het afgesproken bedrag en is hij van ons

Voor een bepaalde datum meestal. Sommige aankoopopties hangen ook af van speelminuten/goals/eindstand/... Die dusdanig automatisch geactiveerd worden.

Iemand een idee hoeveel dat bedrag bij benadering is ? Wanneer die datum is ?Of werd daar hoegenaamd niet over gecommuniceerd ?

Daar werd volgens mij niets over gezegd, en dat zou me ook verbazen moesten ze dat gedaan hebben. We zullen het vermoedelijk wel te weten komen wanneer het zover is.
Avatar gebruiker
Maarten
Betweter ≠ bedwetter
 
Berichten: 18246
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 14:10
Woonplaats: Leuven
Supportersclub: Maarten

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Dubbelpunt » di 02 nov 2021, 14:50

Deze mag je niet meer lossen lijkt me? Tenzij hij nu geen deuk meer in een pak boter sjot.
Dubbelpunt
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor nickohl » di 02 nov 2021, 16:39

De vraagprijs was al 3 miljoen, dus ik vermoed jaar huur en 2.5 miljoen kost ongeveer.
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Wimmel » di 02 nov 2021, 17:01

Ik meen ergens gehoord te hebben dat de optie 3,5 miljoen bedraagt.
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6677
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor nickohl » di 02 nov 2021, 18:52

Wimmel schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Ik meen ergens gehoord te hebben dat de optie 3,5 miljoen bedraagt.

Dan hadden ze beter meteen gekocht, een jaar huren zal ook ni goedkoop zijn...
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Maarten » di 02 nov 2021, 19:36

nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Wimmel schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Ik meen ergens gehoord te hebben dat de optie 3,5 miljoen bedraagt.

Dan hadden ze beter meteen gekocht, een jaar huren zal ook ni goedkoop zijn...

Lijkt me logisch dat de prijs na huur hoger ligt.
Avatar gebruiker
Maarten
Betweter ≠ bedwetter
 
Berichten: 18246
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 14:10
Woonplaats: Leuven
Supportersclub: Maarten

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Wimmel » di 02 nov 2021, 20:06

nickohl schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:
Wimmel schreef in Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt:Ik meen ergens gehoord te hebben dat de optie 3,5 miljoen bedraagt.

Dan hadden ze beter meteen gekocht, een jaar huren zal ook ni goedkoop zijn...


3,5 miljoen Euro is niet niks voor een club als OHL natuurlijk. Ons record staat op 1.8 miljoen voor Schrijvers en dat is toch bijna de helft minder. Op zich is het dus logisch dat men eerst wilde huren om zeker te zijn dat we geen kat in een zak kochten.

Ik ben ook niet 100% zeker of de optie effectief 3,5 miljoen bedraagt, maar Kaba's marktwaarde staat momenteel op 3 miljoen dus ik denk dat het toch iets in die buurt moet zijn. 3 miljoen is trouwens ook het bedrag dat Midtjylland 2 jaar geleden nog aan Dijon betaalde voor Kaba.

http://www.transfermarkt.be/sory-kaba/ ... ler/355689
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6677
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor zizike » wo 03 nov 2021, 10:53

Avatar gebruiker
zizike
Leave It to Beaver
 
Berichten: 1527
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 09:09

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor nickohl » wo 03 nov 2021, 13:06


Vijf dingen die u moet weten over OHL-goalgetter Sory Kaba: niemand die de bal uit zijn handen durft te trekken


Het heeft even geduurd, maar OHL heeft zijn scorende spits gevonden. Sory Kaba (26) bracht op Anderlecht zijn totaal op zes goals in vijf wedstrijden. En toch scoorde de Guineeër ook mindere punten door in de blessuretijd een strafschop te missen. Maar hij heeft zo veel persoonlijkheid dat niemand hem erop durfde te wijzen dat hij wel eens te vermoeid kon zijn om die penalty nog op te eisen. Wie is die Kaba eigenlijk? Vijf dingen die u over hem moet weten.

1. Karaktermannetje

Zondagavond in het Astridpark, 98ste minuut. Sory Kaba krijgt dé kans om de OHL-fans het delirium te bezorgen met een zege op Anderlecht, maar hij trapt zijn strafschop slap en Van Crombrugge kan stoppen. “Ik ga niemand afschieten omdat hij verantwoordelijkheid neemt, maar hij was moe en had misschien iemand anders moeten laten trappen”, zei coach Marc Brys na afloop. Kaba is een stevige persoonlijkheid op en naast het veld en niemand durfde de bal uit zijn handen te trekken. Bij zijn vorige club, het Deense Midtjylland, stond hij bekend als een moeilijke jongen en werd hij uiteindelijk zelfs uit de selectie geweerd. In Leuven blijft het voorlopig binnen de perken.

2. Aangekomen met belabberde conditie

Dat Kaba nu pas zijn neus aan het venster steekt bij OHL, heeft een reden. Toen hij arriveerde in Leuven, was zijn conditie belabberd. In Denemarken was hij om bovenvermelde redenen naast de groep beland, waardoor hij de voorbereiding niet meemaakte. Vervolgens tekende hij pas op 31 augustus in Leuven – huur met aankoopoptie – en moest al het werk nog beginnen. “Ik dacht even dat ze zijn broer hadden gestuurd. Zo slecht liep hij”, zegt Brys.

3. Op zijn zeventiende op zijn eentje naar Madrid

Dat hij karakter heeft, bewees Kaba al op jonge leeftijd. Op zijn zeventiende trok hij op zijn dooie eentje van Guinee naar Madrid, om er zich in een voetbalacademie in te schrijven. Ondertussen speelde hij bij Alcobendas CF, in de Spaanse vijfde klasse. Daar pikte Elche hem op en zo kwam hij in het profvoetbal terecht. In januari 2019 plukte het Franse Dijon Kaba voor 4 miljoen euro weg bij Elche.

4. Vervanger van Paul Onuachu in Denemarken

Bij Dijon slaagde Kaba niet helemaal en in de zomer van 2019 trok hij naar Midtjylland. Daar moest hij ene Paul Onuachu, die naar Genk trok, doen vergeten. De spits zette er zijn carrière weer helemaal op de rails en was er – onder meer onder huidig Antwerp-trainer Brian Priske – goed voor 22 doelpunten en 10 assists in 75 wedstrijden.

5. Interesse van Genk en Club Brugge

Toen OHL zich afgelopen zomer meldde voor Kaba, was het niet de eerste keer dat een Belgische club interesse toonde. RC Genk had zijn oog al op de Guineeër laten vallen toen hij in 2016 nog bij de beloften van Elche speelde. Net toen het concreter werd, verliet toenmalig technisch directeur Gunter Jacob Genk voor Marseille en ging de deal in rook op. In de zomer van 2020 was het Club Brugge dat kwam aankloppen. “Maar ook Midtjylland speelde Champions League en daar was ik zekerder van mijn plaats”, legt Kaba zijn keuze uit. En zo werd zijn Belgische bestemming uiteindelijk Leuven.
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Eindelijk prijs voor OH Leuven in de zoektocht?

Berichtdoor luckie » vr 05 nov 2021, 14:01

Eindelijk prijs voor OH Leuven in de zoektocht naar een nieuwe goalgetter? “Ik twijfelde even dat ze zijn broer hadden gestuurd”

Afbeelding

Uw krant schreef al een paar keer dat OH Leuven geen scorende spits in huis had. Sory Kaba (26) bewijst tegenwoordig het tegendeel met vijf rozen in drie matchen. Een jongen uit Guinee die zich inschreef in een Spaanse voetbalacademie, die Denemarken verliet met het etiket 'moeilijke jongen’ en die Club Brugge wandelen stuurde. Maar vooral één die de goal weet staan. Bij deze: sorry, Sory.

Niel Van Essche 31-10-21, 12:00

Hoe vaak zou Marc Brys zich de afgelopen weken in de haren hebben gekrabd, toen hij zijn spitsen zag afwerken op matchdagen? Eerst was er Arthur Allemeersch, daarna Kaveh Rezaei. Mykola Kuharevych kreeg ook een keer z'n kans tegen Club Brugge, en twee weken geleden begon Siebe Schrijvers nog diep. Maar zes wedstrijden lang zweeg het kanon van de Leuvense spitsen. Niemand leek in staat de leegte die Thomas Henry (vorig jaar 21 doelpunten en 6 assists) achter liet in te vullen. De Franse spits scoorde dit seizoen nog drie keer voor hij naar Venezia FC trok, en ook daar legde hij er al één in het mandje.

In comes Sory.

Schrijvers een rijtje achteruit, Sory Kaba mocht oorlog komen maken in de Luikse zestien. In minuut 99 verrichte de bonkige centrumspits het onmogelijke: een doelpunt. Door een spits van OHL. 2-2. Het begin van een knappe reeks. Tegen STVV stond Kaba na vijf invalbeurten voor het eerst aan de aftrap. Hij scoorde twee keer. In de bekermatch tegen Lierse viel hij bij de rust in. Hij scoorde twee keer. En zo staat de teller plots op vijf.

Afbeelding

Waarom kreeg die jongen dan nooit eerder een basisplaats, horen we u denken? Marc Brys aan het woord: “Op Standard koos ik voor Siebe (Schrijvers, red.), omdat we wisten dat die ploeg agressief ging starten en druk zou gaan zetten. We moesten dus beweging creëren en duels mijden. Voorin zijn we in dat opzicht beperkt, en zo kwam ik bij Siebe uit. Na de 2-0 kropen zij achteruit, en dan was er meer nood aan een werker in de zestien in de vorm van Sory. Dat doelpunt heeft hem veel vertrouwen gegeven, hetgeen belangrijk is voor een spits. En zéker voor hem. Hij leeft echt van doelpunten.”

Kaba was één van de vele nieuwkomers in Leuven de afgelopen zomer. In de laatste uren van de transferperiode bedong OHL een huur met aankoopoptie bij het Deense Midtjylland, maar miste dus de hele voorbereiding bij OHL. Toen de Guineeër arriveerde, wist Brys niet wat hij zag. “Het contrast tussen zijn eerste weken en nu is enorm. Eerst dacht ik dat hij een blessure had, ik twijfelde zelfs even dat ze zijn broer hadden gestuurd. (lacht) Hij liep heel moeilijk, dat is nu gelukkig gebeterd. Maar 100 procent is hij nog niet.”

“Moeilijke jongen”

Bij Midtjylland vond Kaba vorig seizoen makkelijk het net, hij scoorde er 11 goals. Toch draaide zijn verblijf daar op een sisser uit. De spits weigerde in de voorbereiding nog te spelen voor de club, in de hoop een transfer te forceren. Volgens de Deense pers zou hij ook eens boos het trainingsveld zijn afgestormd toen hem werd gevraagd als hangende spits te spelen in plaats van zijn vertrouwde rol diep. Hij werd dan ook uit de selectie gezet. Het leverde hem het etiket ‘moeilijke jongen’ op, maar daar is Kaba het niet mee eens. “Het is makkelijk om een oordeel te vellen als ze me niet kennen. Ik zeg toch ook niets over jou. Soms was ik inderdaad gefrustreerd als ik een tijdje niet scoorde. Dat kan hier ook gebeuren, het zit nu eenmaal in mijn karakter. Ik wil alles spelen, ken jij iemand die dat niet wilt? De coach weet dat.”

De coach weet dat, inderdaad: “Hij komt naar hier om te spelen, en als je zo’n sterke persoonlijkheid hebt is die plek op de bank niet simpel. Ik kende de verhalen uit Denemarken een beetje, maar hij is helemaal geen moeilijke gast. ‘t Is een winnaar. Ik had aan het bestuur gevraagd om winnaars te halen, dan kan ik nu niet gaan klagen omdat hij iets terug durft te zeggen. Zo werkt het niet.”

Afbeelding

Doe-het-zelver

Winnaar, doorzetter, doe-het-zelver... Het zijn allemaal termen die Kaba op het lijf geschreven zijn. In de loop van zijn carrière kreeg hij weinig cadeau. Op z'n zeventiende ruilde hij Guinee in voor de Spaanse hoofdstad. Niet omdat hij gescout was, wel omdat hij wist dat hij het zou maken. “Veel Afrikaanse spelers worden gescout door Europese clubs en dan weggeplukt, maar zo ging het bij mij niet. Dankzij de steun van mijn familie kon ik naar Spanje verhuizen, en dan heb ik me ingeschreven in een jeugdacademie. De voorzitter daar was ook voorzitter van vijfdeklasser Alcobendas, en zo is de bal aan het rollen gegaan.”

Na promotie met Alcobendas kwam Kaba op de radar van Racing Genk. Hij speelde samen met onder meer Dries Wouters en Bryan Heynen enkele testwedstrijden op de Viareggio Cup in 2015, maar tot een transfer kwam het nooit. Uiteindelijk kwam Kaba via Elche terecht in het profvoetbal, waar hij in eerste instantie voor de B-ploeg speelde. Het eerste elftal degradeerde naar de derde klasse, waarna Kaba hen terug naar de Segunda División leidde. Het leverde hem een transfer naar het Franse Dijon op, een half jaar later legde Midtjylland 3 miljoen euro op tafel voor de opvolger van Paul Onuachu. “En dat gebeurde allemaal op drie jaar tijd.”

Afbeelding

Opmerkelijk: vorig jaar kwam Club Brugge nog aankloppen voor de diensten van de Guineeër, maar daarvoor haalde hij z'n neus op. Slechte timing. FC Midtjylland speelde toen ook Champions League, en Kaba was er zeker van een basisplaats. De optelsom was snel gemaakt toen. Een jaar later verhuisde hij dus toch naar België, maar niet naar de landskampioen. “De ambities liggen hier hoog, en daarom heb ik nu voor OHL gekozen. In Denemarken gaat het er heel stevig aan toe, heel defensief. Hier ligt het tempo hoger en ligt de focus meer op de aanval. Het leven is hier ook goed. Of ik mezelf vergelijk met Onuachu? Een spits die 30 keer scoort kom je niet vaak tegen, maar ik ben hier om m’n eigen verhaal te schrijven.”

Reactie:

Kristel Magits 4 dagen geleden

Sorry maar deze speler wordt overroepen. Hij scoorde 2 penalty’s en 2 mooie kopbal doelpunten. Die laatste telkens uit stilstaand. Tijdens de match op Anderlecht heeft hij geen enkel duel noch met de kop noch met voet gewonnen. Hij is geen target spits want hij kan geen man voorbij. We zullen zien wat de toekomst brengt maar ik vrees dat hij niet tot de enkels van Thomas Henry komt.

http://www.hln.be/oh-leuven/eindelijk- ... ~a7eba7c5/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Brys raakt de juiste snaar bij Sory Kaba

Berichtdoor luckie » vr 05 nov 2021, 14:07

Een nieuwe topschutter bij OH Leuven? Brys raakt de juiste snaar bij Sory Kaba


De 26-jarige Guinese spits kan bij OH Leuven Thomas Henry opvolgen als topscorer.

Afbeelding

Kaba scoorde dit seizoen al vier keer in zeven competitiewedstrijden

Met de nodige adelbrieven kwam Sory Kaba eind augustus over vanuit Denemarken. De vijftienvoudig international zag na zijn komst in juli 2019 bij FC Midtjylland targetman Paul Onuachu een maand later al vertrekken naar KRC Genk. Maar de spits toonde zich snel een waardige opvolger, met 18 doelpunten in 57 wedstrijden. Ondanks zijn statuut als scoremachine besliste Kaba, na een paar aanvaringen met de coach, om de voorbereiding te skippen. OH Leuven bood een uitweg, via een uitleenbeurt met aankoopoptie.

'Sory leeft van doelpunten', zegt Marc Brys. 'Hij kwam met een zekere allure binnen. Zijn sterke persoonlijkheid viel op en dat kunnen we in onze spelersgroep goed gebruiken. We moesten met twee dingen rekening houden: hij zat met een fysiek probleem - hij had geen conditie meer - en we moesten het patserige er wat uithalen.'

Daarom duurde het tot de elfde speeldag (als invaller) voor hij de belangrijke 2-2-gelijkmaker scoorde bij Standard. Bij zijn eerste basisplaats tegen STVV (4-2) maakte hij twee treffers, wat hij ook in de moeilijke Croky Cupklip bij Lierse K (1-2) deed. 'Sory is geen moeilijke gast', verwijst Brys naar het beeld van koppigheid en eigen wil bij Kaba. 'Ik zie vooral een winnaar, aanwezig in de zestien meter, een centrumaanvaller die sterk is met de rug naar doel. Sory heeft uitdagingen nodig. Die jongen is een winnaar, met veel drive die zichzelf bewust druk oplegt. Maar hij kan daar mee om. Wat provoceren, helpt. Hem vertellen dat hij iets niet kan bijvoorbeeld.'

http://sportmagazine.knack.be/sport/vo ... 96661.html
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor deeBartman » do 23 dec 2021, 19:34

Ook Kaba is opgenomen in de selectie van zijn land voor de Afrika Cup

Avatar gebruiker
deeBartman
Geen nagel om aan zijn gat te krabben
 
Berichten: 4151
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 08:24
Woonplaats: Kessel-Lo

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Ruva » do 23 dec 2021, 19:58

Oei..
Avatar gebruiker
Ruva
Bearer of bad news
 
Berichten: 3002
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 18:58

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Dubbelpunt » do 23 dec 2021, 23:08

Fantastisch. Mogen we kloten met Rezaei...
Dubbelpunt
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Sory Kaba - 2021-08-31 - Transfer 9 - Huur 1j + aank opt

Berichtdoor Pieje » vr 24 dec 2021, 08:35

Wie weet, komt onze nieuwe spits wel eens snel in het nieuwe transferwindow... Wie weet... alleszins een extra reden nu.
Avatar gebruiker
Pieje
 
Berichten: 602
Geregistreerd: za 02 aug 2014, 16:22

Volgende

Keer terug naar Spelers & trainers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maarten en 4 gasten


"like" ons op Facebook!