Milan Tucic

Individuele prestaties en evoluties (sportief, mentaal, medisch...) van de spelers. Eén topic per speler/trainer.

Milan Tucic

Berichtdoor luckie » do 17 okt 2019, 14:00

Tucic weet ook in ons land de goal staan

Afbeelding

De 23-jarige Milan Tucic (spreek uit ‘Toetsjietsj’) streek ruim zes weken geleden neer in Leuven. Een vervelende knieblessure speelde de Sloveen wat parten en verstoorde zijn aanpassingsperiode. De zoon van Servische ouders scoorde maandag met de Aspiranten tegen Roda JC en lijkt stilaan klaar om te vlammen bij zijn nieuwe werkgever.

- Maandagmiddag pikte Milan Tucic zijn doelpuntje mee in de partij tussen de Aspiranten en Roda JC.
- In die oefenwedstrijd speelde hij een uurtje mee, na een blessure aan de rechterknie.
- De Sloveense spits is nu helemaal verlost van die blessure en stelt dat de coach vanaf nu op hem kan rekenen.
- Milan bewees in de Prva Liga al dat hij het doel weet staan, maar beseft dat hij nog aan kracht moet winnen om potten te breken in de Proximus League.

Afbeelding

Milan Tucic speelde maandag een uurtje mee in de wedstrijd tussen de Leuvense Aspiranten en Roda JC. De Sloveense spits was erg aanwezig in die partij tegen de Nederlanders en opende de score. Vince Euvrard leidde langs de lijn de Leuvense jonkies naar een knappe 5-1 overwinning en zag al het goeds terug dat hij vooraf had gezien van en vernomen over Milan. “Het is een jongen met een heel fraaie baltoets, zowel binnen als buiten de zestienmeter. Hij viel ons op met zijn knappe doelpunten, zijn goed schot en kopbalsterkte. Dat zijn dingen die ik ook al opmerkte op training.”

“We moeten Milan nog wat aanpassingstijd gunnen. Het is voor hem de eerste keer dat hij in een vreemd land en in een andere competitie voetbalt. Hij moet vooral aan kracht winnen en zich aanpassen aan het niveau van de Proximus League. Hier wordt er sneller gespeeld en gaat het er wat atletischer aan toe dan in de Sloveense competitie. Een blessure heeft hem ook wat parten gespeeld”, zegt Euvrard die Milan op het juiste moment voor de leeuwen wil gooien.

Afbeelding

Tucic stelt het goed in ons land en heeft zijn draai gevonden bij zijn nieuwe werkgever. De linksvoetige spits woont al even in een appartement in Heverlee. “Mijn stekje ligt tussen het stadion en het trainingscentrum, zodat ik zo veel mogelijk kan rusten tussen de trainingen. De stad valt me heel goed mee, maar ik ben hier uiteraard om te voetballen”, knipoogt de 1m86 lange spits. “De coach en de spelers vingen me erg goed op en ik kan het uitstekend vinden met iedereen. Ik moet nog wel wat wennen aan al die fietsers in de stad. Niet normaal! Zelfs als het hard regent, zie ik hier overal tweewielers.”

Afbeelding

Donderdag, vandaag dus, trekt de vriendin van Milan officieel bij hem in. “Ze moest wat administratieve dingen regelen voor me in mijn thuisland. In Slovenië heb je als voetbalspeler het statuut van een zelfstandige. Die paperassen heeft Ina in orde gebracht de voorbije dagen.” Er zijn nog wel meer verschillen tussen het Sloveense en het Belgische voetbal. “In de Proximus League gaat het er een stuk sneller aan toe dan in de Prva Liga, veel fysieker ook. Acht van de tien teams in de Sloveense competitie bestaan vooral uit jonge voetballers. Hier heb je veel ervaren spelers en moet je als jonge gast wat meer geduld oefenen.”

“Ik voel dat ik op training elke week vooruitgang boek. Al speelde een knieblessure opnieuw op na de bekerwedstrijd tegen Sint-Truiden. Met die blessure kampte ik ook al in mijn thuisland. Nu ben ik helemaal fit en als de coach me zondag nodig heeft tegen Lommel SK, dan zal ik er staan. Ik besef dat ik vooral aan kracht moet winnen. Daar werk ik hard aan”, zegt de zoon van Servische ouders die in Bosnië woonden. Dat is meteen ook de logische uitleg waarom de achternaam van Milan op -ic eindigt. “Heel ongewoon in Slovenië, maar erg courant in Servië. Mijn voornaam verwijst overigens niet naar AC Milan, maar naar het zoontje van een neef waarop mijn ouders vroeger vaak babysitten.”

Afbeelding

Als Milan de selectie van coach Euvrard haalt, ziet hij in Lommel zijn landgenoot Krizan terug. “Ik ken Mijan vrij goed. Net als in de Proximus League, spelen we ook in de Prva Liga vier keer tegen elkaar. Het verhaal gaat dat Lommel ook iets in mij zag, maar ik ken er het fijne niet van. Ik tekende voor drie seizoenen bij OH Leuven en focus me 100% op deze club. Lommel is een team dat heel compact speelt. Ik herinner me dat het op Den Dreef teerde op de snelle omschakeling. We moeten zondag enkel op onszelf focussen en zorgen dat we de fouten van de voorbije twee weken niet herhalen.”

Afbeelding

De vervelende blessure aan de rechterknie, de aanpassing aan een nieuwe omgeving en een andere voetbalcultuur zorgden ervoor dat Milan nog niet veel aan spelen toe kwam bij OH Leuven. De Sloveen moet het stellen met 29 speelminuten in de competitie tegen Lommel SK en 49 speelminuten in de bekerpartij op Stayen. “Ik ben blij met de minuten die ik heb gekregen. Belangrijk is dat ik nu helemaal fit ben en hard werk om de selectie te halen. Eens dat doel bereikt, probeer ik opnieuw speeltijd te versieren.”

Afbeelding

In zijn thuisland speelde Milan als diepe spits of op de flank. “In steun van de diepe spits zou ook nog wel lukken, maar ik ben duidelijk geen targetman. Het liefst sta ik diep in de punt, of op rechts zodat ik met mijn linker naar binnen kan komen.” Zo scoorde hij enkele jaren geleden liefst 32 doelpunten bij zijn moederclub NK Bravo uit Ljubljana, waarmee hij van de derde naar de tweede klasse promoveerde.

De voorbije twee seizoenen speelde Tucic bij NK Rudar Velenje in de Prva Liga. In 68 wedstrijden trof hij er 23 keer raak en zorgde hij ook voor een tiental assists. Hopelijk kan de Sloveen straks dezelfde cijfers voorleggen bij OH Leuven…

http://www.ohleuven.com/nieuws/1454099 ... goal-staan
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Milan Tucic

Berichtdoor Maarten » do 17 okt 2019, 19:41

Allez, ik ben benieuwd. Verklaart waarom hij nog niet al te veel speelde. Van wat ik tegen Lommel zag, ziet het er mij zeker geen speler voor op de flank uit.
Avatar gebruiker
Maarten
Betweter ≠ bedwetter
 
Berichten: 18218
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 14:10
Woonplaats: Leuven
Supportersclub: Maarten


Keer terug naar Spelers & trainers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


"like" ons op Facebook!