Vincent EUVRARD

Individuele prestaties en evoluties (sportief, mentaal, medisch...) van de spelers. Eén topic per speler/trainer.

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor diezel » zo 21 jun 2020, 15:42

Maarten schreef in Re: Vincent EUVRARD:Goe vanaf.

amai ni
Avatar gebruiker
diezel
Licht ontvlambaar
 
Berichten: 7515
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 15:22
Supportersclub: fanclub van Top

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor Filip Elsen » di 04 aug 2020, 18:00

“OHL kan op termijn kampioen worden in 1A”

Is Vincent Euvrard een van de grootste voetbalslachtoffers van de coronacrisis? Tussen de heen- en de terugmatch van de promotiefinale werd de 38-jarige West-Vlaming ontslagen als trainer van OHL. Uiteindelijk blijken de Leuvenaars ook zonder terugmatch naar 1A te gaan. “Ik geloof in het verhaal van OHL in 1A”, zegt Vincent Euvrard. “Mits de nodige tijd kunnen ze op een dag de titel pakken, net zoals Leicester dat gedaan heeft in de Premier League.”

Een donderslag bij heldere hemel. Dat was het ontslag van Vincent Euvrard in juni. De heenwedstrijd van de promotiefinale tussen Beerschot en OHL (uitslag 1-0) was al drie maanden achter de rug. En toch besliste het management van OHL een vervanger aan te stellen voor de terugwedstrijd en het vervolg van het seizoen – in 1A of 1B. Euvrard moest zijn plaats afstaan aan Marc Brys. De ironie van het verhaal is dat de promotiewedstrijd er uiteindelijk niet meer toe doet.

“Ik was verrast door mijn ontslag, en niet in het minst door de timing”, zegt Euvrard. “We waren een week voor het begin van de trainingen. Heel de coronaperiode hebben we hard gewerkt met de staf om de spelers in moeilijke omstandigheden te blijven begeleiden. Alles was helemaal ingepland. Dan verwacht je geen ontslag. Maar als trainer moet je dat accepteren.”

“Of het al dan niet terecht is laat ik aan anderen over. Ik ben uiteraard niet akkoord maar respecteer die beslissing op professioneel vlak. Maar naar mijn gevoel gingen wij op 14 maart in een volgepakt stadion de promotie bewerkstelligen. Dat is gemakkelijk om te zeggen, maar dat heb ik ook een halfuur na de heenmatch gezegd. Die 1-0 is een verraderlijke uitslag, maar bij onze promotie met Cercle in 2018 was dat ook de uitslag van de heenmatch.”

“Net zoals niemand nog een stuiver gaf om OHL na de match in Roeselare, waarna we met een negen op negen de eerste periode binnenhalen, net zo waren wij klaar om Beerschot te verslaan in een thuismatch. Er waren pieken en dalen en dat was het hele seizoen lang zo. In sommige wedstrijden waren we zeer dominant, in andere waren we verre van het niveau dat ik voor ogen had, zowel in periode 1 als 2. Maar dat was voor mij onderdeel van het groeiproces waar we als groep in verkeerden.”

“Het klopt dat OHL een van de hoogste budgetten in 1B heeft en dat je daarmee moet meedoen voor promotie is correct. Tegelijk moet je ook beseffen welke weg je al hebt afgelegd. De realiteit is dat we de finale spelen met acht spelers die er ook al waren in februari 2019 toen OHL laatste stond.”

Vercauteren

In zekere zin is Euvrard het slachtoffer van zijn eigen succes. OHL dreigde uit het profvoetbal te vallen toen hij samen met Frank Vercauteren overnam. Na het vertrek van Vercauteren naar Anderlecht, eind 2019, waren er twijfels of hij de goeie reeks kon aanhouden bij OHL. Maar na twee pijnlijke nederlagen, tegen Lokeren en op Roeselare, pakte hij negen op negen en greep hij de periodetitel. Een prestatie die achteraf bekeken volstond om de Leuvenaars naar 1A te brengen.

“Velen zijn mij pas beginnen te beoordelen als coach toen Frank vertrokken is. Terwijl dat niet de weergave van de realiteit was. Het is moeilijk voor mensen om te geloven dat Frank met een oortje in de tribune zit en niet alles zelf bepaalt. Maar Frank is iemand die mensen hun werk laat doen, het geheel overschouwt en erover waakt dat er topkwaliteit wordt afgeleverd. Hij concentreerde zich meer op het neerzetten van een staf rondom mij, de aspirantenwerking en de middellange termijn zodat ik me meer kon focussen op trainingen en wedstrijden. Ik ben niet hoofdcoach geworden om de potjes te zetten en de wissels te doen die Frank doorgeeft. Ik was coach van mijn aanstelling in februari 2019 tot mijn ontslag in juni 2020.”

“Uiteraard is onze organisatie zonder Frank Vercauteren verzwakt. Punt. Frank is een absolute topcoach en topmanager. Zijn ervaring, kennis, charisma, persoonlijkheid en een cv die succes ademt. Maar ik heb de kwaliteiten om het project succesvol verder te zetten.”

“Natuurlijk wordt dat van buitenaf anders bekeken. Zonder Frank Vercauteren had het project King Power Vincent Euvrard niet als hoofdcoach aangesteld. Op het moment dat hij vertrok was de perceptie inderdaad van: oei, wat nu. Niet zozeer bij staf en spelers, maar wel daarbuiten. Die twijfels zijn aangewakkerd na de nul op zes die volgde op het vertrek van Vercauteren. De perceptie dat het na het vertrek van Frank ineenzakte, werd daar voor velen bevestigd.”

“Het allerbelangrijkste voor mij is wat daarna gebeurd is. We wonnen in Lommel, we wonnen thuis van onze rivaal Westerlo en moesten door de match tegen Union waarbij de lichten uitvielen, winnen in Virton. Dat deden we, als eerste in de reeks. Je kan veel vakkennis hebben, maar uiteindelijk gaat het erom dat je het kan omzetten en de juiste beslissingen nemen onder druk. Het komt erop aan ruggengraat te tonen op het moment dat je in het oog van de storm staat. Die kwaliteit moet je hebben als trainer. Dat zijn zaken die ik van Frank heb geleerd.”

Business

“De ontgoocheling om mijn ontslag heeft niet lang geduurd. Ik ben heel zakelijk daarin. Ik weet hoe de business in elkaar zit. Mijn waardemeter is dat ik een club beter achterlaat dan ik ze heb aangetroffen. Ik heb altijd geloofd en geloof op vandaag nog altijd dat OHL-King Power tot de subtop in België kan behoren. Wat King Power in Leicester gedaan heeft, kan ook in België. De stap naar 1A is het eerste, maar als ze die stap kunnen zetten, kunnen ze een rol van betekenis spelen. Ze zitten in de top-8 qua werkingsmogelijkheden en infrastructuur. OHL kan op een dag de titel pakken in 1A, net zoals Leicester in de Premier League. Het zal een verhaal van één om de zoveel jaar zijn, maar het is niet onmogelijk. Zulte Waregem is ook eens bijna kampioen geweest.”

“Los van mijn verhaal vind ik Marc Brys een uitstekende keuze van OHL. Ik ken Issame Charai zeer goed. Ik denk dat Brys-Charai te vergelijken is met Frank en ik. Ze vullen elkaar goed aan. Issame is een jonge coach die heel passioneel in het vak staat en veel te bieden heeft. Ik hoor dat Marc iemand is die tot in de details met het spelletje bezig is en ook heel veel bezig is met de relatie met de spelers. Met de psychologische kant van de zaak. Ook qua vakkennis is hij sterk. Zo beleef ik ook het vak.”

“Ik geloof niet dat je één kans krijgt en dan afgeschreven bent. We zijn in België natuurlijk wel snel met stempels plakken, maar als je er dieper over nadenkt weet je dat je in een volatiele markt zit. Mijn ma zegt me vaak: wat voor job heb je eigenlijk gekozen? Als trainer weet je dat er geen enkele garantie is op succes. Maar ik ben coach en ik zal ook coach blijven. Omdat spelers en teams ontwikkelen datgene is wat ik het liefste doe. Voor mij is het een job waarbij je stap per stap maturiteit moet opbouwen. Je weet dat als je de stap zet naar hoofdcoach je kans maakt op ontslag. Soms kan een trainersontslag terecht zijn, maar vaak zit de beoordeling toch in een grijze zone. Een jonge coach afrekenen op een ontslag is een beetje hetzelfde als een jeugdspeler afschrijven voor het profvoetbal na een aantal slechte matchen.”

“Als jonge coach moet je vechten voor je geloofwaardigheid. Als je een ontslag meemaakt, remt dat je proces. Maar als ik straks op mijn 65ste terugblik en ik heb niet de trainerscarrière gehad die ik voor ogen had, dan is dat omdat ik onvoldoende kwaliteit heb geleverd en/of onvoldoende competentie had. Dat traject liegt niet.”

“Hetzelfde geldt voor een speler. Eén coach kan natuurlijk de ontwikkeling van een speler remmen. Omdat het niet klikte of omdat de trainer het niet in je zag. Maar als je op het einde van je carrière terugkijkt en je hebt tien dergelijke coaches gehad, dan scheelt er iets met u als speler. Als coach is dat ook zo. Ik kan hier vandaag zitten in staat van zelfmedelijden, maar ik heb vertrouwen in de toekomst en in mijn eigen kwaliteiten. Als later zou blijken dat dat niet zo is, dan moet ik in de spiegel kijken.”

Uitgeveegd

“Door de coronacrisis was het een vreemde situatie. Ik werd ontslagen tussen de heen- en de terugmatch van een promotiefinale waarvoor ik de club heb gekwalificeerd. Als ik op 14 maart die finale had gespeeld en ik won hem, dan had ik de club van februari 2019 tot maart 2020 van de laatste plek in 1B naar 1A gebracht. Als je dan een goed seizoen draait in 1A is dat een gigantisch verschil met mijn situatie nu. Maar dat is op korte termijn. Op lange termijn wordt dat voor mij uitgeveegd.”

“Af en toe kijk ik graag naar de rijke geschiedenis van het voetbal. Alex Ferguson heeft pas in zijn zevende seizoen zijn eerste titel gepakt met Manchester United. In de eerste drie seizoenen werd hij twee keer elfde en pakte hij geen prijs. Stel je voor dat Liverpool Jürgen Klopp had ontslagen na drie seizoenen, net voor het ging oogsten in seizoen vier en vijf. Duurzaam succes kost tijd en daar is vaak te weinig oog voor.”

“Hein Vanhaezebrouck is in het begin van zijn carrière ontslagen bij Harelbeke en naar Lauwe in vierde klasse moeten gaan. En na succes bij Kortrijk nadien ontslagen bij Genk, terug naar Kortrijk gegaan om vervolgens met Gent kampioen van België te worden. Een parcours gaat altijd met stappen voor- en achteruit. Coach zijn is een ervaringsvak en daar horen ook tegenslagen bij. Je moet door dat proces, vechten voor geloofwaardigheid en opvallen met de kwaliteit van je werk en resultaten. Op de lange termijn wint dat.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200802_94061382
Avatar gebruiker
Filip Elsen
Pale man in black
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 17:53
Supportersclub: Den Dreef

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor Jan Frans » di 04 aug 2020, 19:10

:mrgreen: Allemaal goed en wel, vince, en waarschijnlijk heb je in theorie en op papier gelijk, maar zoals je daar stond voor je klas toen je Kawin uitzwaaide, en je uitstraling langs de lijn met je handen in je zakken, en je statistieken.....Das natuurlijk het ergste. Neen, zo kon het niet verder. (Pas op, dat wil niet zeggen dat Brys wel de mayonaise kan doen pakken. ) Ik wens je echt waar alle succes toe in je verdere professionele carriere
Avatar gebruiker
Jan Frans
Pollenallergie
 
Berichten: 6794
Geregistreerd: wo 23 apr 2014, 16:48

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor nickohl » za 19 maart 2022, 13:42

Gaat Euvrard het onmogelijke doen en met RWDM meteen doorstoten naar 1A? ze staan op de 2de plek in 1B...
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor Wimmel » za 19 maart 2022, 13:56

nickohl schreef in Re: Vincent EUVRARD:Gaat Euvrard het onmogelijke doen en met RWDM meteen doorstoten naar 1A? ze staan op de 2de plek in 1B...


Het is hem van harte gegund!
Avatar gebruiker
Wimmel
 
Berichten: 6677
Geregistreerd: wo 13 aug 2014, 20:01
Woonplaats: Bilzen
Supportersclub: Den Dreef

Re: Vincent EUVRARD

Berichtdoor deeBartman » za 19 maart 2022, 14:33

Van mij mag het, drie ploegen uit het Brusselse, samen met Westerlo en Mechelen “dichtbij”…
Avatar gebruiker
deeBartman
Geen nagel om aan zijn gat te krabben
 
Berichten: 4151
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 08:24
Woonplaats: Kessel-Lo

Vorige

Keer terug naar Spelers & trainers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maarten en 12 gasten


"like" ons op Facebook!