Kamal Sowah: de man van 9 of 10 miljoen euro

Individuele prestaties en evoluties (sportief, mentaal, medisch...) van de spelers. Eén topic per speler/trainer.

Kamal Sowah: de man van 9 of 10 miljoen euro

Berichtdoor luckie » do 01 feb 2018, 10:02

Toptalent voor OHL

Afbeelding

OHL mag een echt toptalent verwelkomen. Kamal Sowah is een 18-jarige Ghanese middenvelder die via Leicester City zal overkomen van de Right to Dream Academy in Ghana. Kamal tekende een contract van 4,5 seizoenen bij de Foxes maar zal het eerste anderhalf jaar in Leuven verblijven.

De jonge Ghanese middenvelder heeft al heel wat internationale wedstrijden gespeeld met de jeugdploegen van zijn land en hoopt nu nieuwe stappen te kunnen zetten in zijn ontwikkeling.

Welcome in Leuven Kamal!


http://www.ohl.be/nl/heren/nieuws/beric ... t-voor-ohl
-------------
http://ghanasoccernet.com/leicester-cit ... -oh-leuven

The 18-year-old will continue his development in the Belgian second-tier division until his paper works is sorted out.
-----------------
Na de Thaise Top Keeper nu een Ghanees Top Talent.
Laatst bijgewerkt door luckie op wo 14 sep 2022, 08:05, in totaal 4 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor georgebest » do 01 feb 2018, 19:19

Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.
georgebest
East west
 
Berichten: 512
Geregistreerd: ma 27 feb 2017, 20:19

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luc » di 13 feb 2018, 16:24

georgebest schreef in Re: Kamal Sowah:Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.



Omdat hij een floptalent is.
Avatar gebruiker
luc
I ♥ Nick Gillekens
 
Berichten: 882
Geregistreerd: ma 05 mei 2014, 17:24

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor azerty » di 13 feb 2018, 17:25

luc schreef in Re: Kamal Sowah:
georgebest schreef in Re: Kamal Sowah:Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.



Omdat hij een floptalent is.


Mag hij definitief van het forum aub?
Iets anders dan irriteren en persoonlijke aanvallen doet hij toch niet?
azerty
uiopqsdfvivaeltoroghjklmwxcvbn
 
Berichten: 1254
Geregistreerd: wo 16 apr 2014, 22:11

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor Will » di 13 feb 2018, 17:47

:+: :+: :+: :+: :+: :+:
azerty schreef in Re: Kamal Sowah:
luc schreef in Re: Kamal Sowah:
georgebest schreef in Re: Kamal Sowah:Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.



Omdat hij een floptalent is.


Mag hij definitief van het forum aub?
Iets anders dan irriteren en persoonlijke aanvallen doet hij toch niet?

:+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+:
Avatar gebruiker
Will
Peetvader
 
Berichten: 3186
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 13:15
Supportersclub: den dreef
waarschuwingen: 2

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luc » di 13 feb 2018, 18:30

:-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-: :-:
Will schreef in Re: Kamal Sowah::+: :+: :+: :+: :+: :+:
azerty schreef in Re: Kamal Sowah:
luc schreef in Re: Kamal Sowah:
georgebest schreef in Re: Kamal Sowah:Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.



Omdat hij een floptalent is.


Mag hij definitief van het forum aub?
Iets anders dan irriteren en persoonlijke aanvallen doet hij toch niet?

:+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+: :+:
Avatar gebruiker
luc
I ♥ Nick Gillekens
 
Berichten: 882
Geregistreerd: ma 05 mei 2014, 17:24

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor teddy_ruxspin » wo 14 feb 2018, 12:26

azerty schreef in Re: Kamal Sowah:
luc schreef in Re: Kamal Sowah:
georgebest schreef in Re: Kamal Sowah:Waarom wordt Nick Gillekens geen Belgisch toptalent genoemd. Hij heeft per slot van rekening al meer bewezen.
Wat is een top talent? Iemand van het kaliber van Messi, Ronaldo, Hazard misschien?
Mijn ervaring is dat je op je hoede moet zijn als men kwistig met het predikaat "talent" begint te strooien.
Zoals zangtalenten in The Voice.



Omdat hij een floptalent is.


Mag hij definitief van het forum aub?
Iets anders dan irriteren en persoonlijke aanvallen doet hij toch niet?


Nochtans : met de luc is 't altijd plezant ! :lol:
teddy_ruxspin
 
Berichten: 372
Geregistreerd: do 02 apr 2015, 07:31

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor Sakke91 » wo 14 feb 2018, 12:54

Ik heb het nog al gezegd: als vanaf nu niemand nog reageert op zijn berichten dan is de fun voor hem er ook af.

Door in te gaan op zijn zever, voedt ge deze troll en gaat hij zeker niet stoppen.
Avatar gebruiker
Sakke91
Wiskundige
 
Berichten: 3038
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 19:28

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luc » wo 14 feb 2018, 14:52

Sakke91 schreef in Re: Kamal Sowah:Ik heb het nog al gezegd: als vanaf nu niemand nog reageert op zijn berichten dan is de fun voor hem er ook af.

Door in te gaan op zijn zever, voedt ge deze troll en gaat hij zeker niet stoppen.



Goed gezien SAKKE 91, maar ge laat u toch alweer vloeren.
Laat maar komen .... Grietje ......zij Walter Capiau
Avatar gebruiker
luc
I ♥ Nick Gillekens
 
Berichten: 882
Geregistreerd: ma 05 mei 2014, 17:24

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor deeBartman » wo 14 feb 2018, 15:27

luc schreef in Re: Kamal Sowah:
Sakke91 schreef in Re: Kamal Sowah:Ik heb het nog al gezegd: als vanaf nu niemand nog reageert op zijn berichten dan is de fun voor hem er ook af.

Door in te gaan op zijn zever, voedt ge deze troll en gaat hij zeker niet stoppen.



Goed gezien SAKKE 91, maar ge laat u toch alweer vloeren.
Laat maar komen .... Grietje ......zij Walter Capiau

Je bedoelt “ZEI Walter ...”
“Zeikerd!” zal je nu wel denken ... of toch “zijkerd”?
Avatar gebruiker
deeBartman
Geen nagel om aan zijn gat te krabben
 
Berichten: 4151
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 08:24
Woonplaats: Kessel-Lo

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luc » wo 14 feb 2018, 16:01

deeBartman schreef in Re: Kamal Sowah:
luc schreef in Re: Kamal Sowah:
Sakke91 schreef in Re: Kamal Sowah:Ik heb het nog al gezegd: als vanaf nu niemand nog reageert op zijn berichten dan is de fun voor hem er ook af.

Door in te gaan op zijn zever, voedt ge deze troll en gaat hij zeker niet stoppen.



Goed gezien SAKKE 91, maar ge laat u toch alweer vloeren.
Laat maar komen .... Grietje ......zij Walter Capiau

Je bedoelt “ZEI Walter ...”
“Zeikerd!” zal je nu wel denken ... of toch “zijkerd”?


Ge moogt kiezen, maar ge moet beleefd blijven he ?
Avatar gebruiker
luc
I ♥ Nick Gillekens
 
Berichten: 882
Geregistreerd: ma 05 mei 2014, 17:24

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor nickohl » wo 14 feb 2018, 16:13

Om hier terug on topic te komen.
Wat is de eerste indruk van Kamal bij de beloften?
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor zizike » wo 16 dec 2020, 13:35

moehahaha

http://www.voetbalkrant.com/nieuws/2020-12-16/club-brugge-probeerde-kamal-sowah-naar-jan-breydel-te-halen

Club Brugge snuffelde afgelopen zomer aan toptalent uit de Jupiler Pro League: "We zijn net niet weggelachen"

Club Brugge hield zich tijdens de zomermercato opvallend koest, maar dat wil niet zeggen dat er geen dossiers op de tafel van CEO Vincent Mannaert lagen.

Blauw-zwart zocht en vond vers bloed op de flank met de komst van Noa Lang, maar de Bruggelingen verkenden ook andere pistes. Zo zakte QPR-winger Bright Osayi-Samuel naar Jan Breydel af om er (vruchteloos) te onderhandelen over een contract.

Ook Kamal Sowah, één van de absolute smaakmakers bij OHL en in onze competitie, stond op het lijstje bij Club Brugge. Dat laat Mannaert optekenen bij Sport/Voetbalmagazine. De 20-jarige Ghanees was echter veel te duur voor de West-Vlamingen.

"We zijn net niet weggelachen"', klinkt het in het weekblad. Sowah wordt door moederclub Leicester City uitgeleend aan OH Leuven en tekende onlangs een nieuw contract bij de club van Rode Duivels Youri Tielemans, Dennis Praet en Timothy Castagne.
Avatar gebruiker
zizike
Leave It to Beaver
 
Berichten: 1527
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 09:09

'Leicester City ziet iets speciaals in mij'

Berichtdoor luckie » za 09 jan 2021, 12:37

Kamal Sowah (OH Leuven): 'Leicester City ziet iets speciaals in mij'

Voor Kamal Sowah is voetbal zoveel meer dan doelpunten maken en poen scheppen. De Ghanees van OH Leuven wil in de eerste plaats zijn familie een beter leven geven. Gesprek met een voetballer met filantropische trekjes.

Kamal Sowah (OH Leuven): 'Leicester City ziet iets speciaals in mij'

Afbeelding

Kamal Sowah, mijmerend in het bos van Heverlee: 'Als ik goed speel, haal ik er profijt uit voor mijn familie.'

Uitzonderlijke tijden vragen uitzonderlijke maatregelen. En dus gaat het interview met Kamal Sowah niet door in de knusse kantine op het oefencomplex van OH Leuven, maar op de verharde weg naast het trainingsveld van de A-ploeg. Hoewel de wind een paar stevige kletsen uitdeelt, geeft de tengere Ghanees geen krimp. Sowah heeft een missie: triving greatness. De perfectie nastreven.

Na amper vijf maanden eerste klasse is hij goed op weg om zijn doel te bereiken. De 20-jarige middenvelder is een van de revelaties in de Jupiler League, hij schopte het bijna tot de brede selectie van de Black Stars ( zie kader) en hij mocht eind september een nieuw langdurig contract tekenen bij zijn moederclub Leicester City. 'Leicester ziet iets speciaals in mij. Dat is de interpretatie die ik geef aan die contractverlenging, ' zegt Sowah. 'Het betekent ook dat ze geloven dat ik een hoger niveau aankan dan waar ik nu zit.'

Sowah bereikte een eerste mijlpaal in zijn voetbalcarrière toen hij op aanraden van een kennis van zijn broer aansloot bij Sporting Club Accra. Hij was toen een jaar of zeven en de keuze voor de populairste club uit zijn wijk lag voor de hand. 'Mijn moeder was niet voetbalminded. Toen mijn vader afkwam met een paar voetbalschoenen, pakte mijn ma die weer af zodat ik mij zou concentreren op mijn huiswerk.

'Ze wilde dat ik een studiebeurs haalde om in Europa te komen studeren. Maar ik ging liever voetballen. Achteraf gezien zal mijn ma blij geweest zijn dat ik gespijbeld heb om te kunnen trainen ( lacht). Mijn vader heeft mij gepusht om door te zetten in het voetbal. Hij kocht schoenen, hij gaf mij geld om met het openbaar vervoer naar de trainingen te gaan... Zonder hem stond ik hier niet.'

Wat weet je nog van je eerste voetbalpasjes bij voor Sporting Club Accra?

Kamal Sowah: 'Op straat leer je niet in teamverband spelen, het is er ieder voor zich. Na een van mijn eerste wedstrijden met Sporting Club Accra kreeg ik van de trainer te horen dat ik mijn ploegmaats in het spel moest betrekken.

'Wat mij ook bijgebleven is, zijn de wedstrijdjes tegen jongens die op blote voeten moesten spelen. In het begin van de match denk je nog: ik moet oppassen dat ik die gastjes geen pijn doe met mijn noppen. Maar je gaat er zo in op dat je snel vergeet dat je tegenstander geen voetbalschoenen draagt. Anderzijds vond ik het leuk om zonder schoenen te spelen. Wanneer ik in Ghana ben, gebeurt het wel eens dat ik blootsvoets een balletje trap en dan komen al die herinneringen weer naar boven.'

Afvalrace

Je hebt je echte voetbalopleiding gehad in de Right to Dream Academy. Blijkbaar worden er elk jaar 25.000 tot 30.000 spelers getest die afkomstig zijn van heel West-Afrika en zijn er slechts een tiental gegadigden. Hoe ben jij daar binnengeraakt?

Sowah: ( knikt) 'Ik had geluk dat Sporting Club Accra goede banden had met Right to Dream. Mijn trainer Fiifi ( Parker Hanson, nvdr) was ook scout voor Right to Dream. Maar in feite is het een heel gedoe om de uiteindelijke selectie te halen. Right to Dream organiseert in een eerste fase trials in verschillende West-Afrikaanse landen en daarna laten ze alle spelers naar Ghana komen voor een test van een week waarin elke dag spelers afvallen.

Afbeelding

Kamal Sowah: 'De liefde die de mensen van Zongo mij geven, kun je niet in geld uitdrukken.'

'De eerste keer dat ik er mocht testen zat ik bij de laatste twintig, maar ik werd uiteindelijk weggestuurd. Mijn pa wist er niets van en ik ben zelfs uit het huis moeten wegglippen om te kunnen deelnemen aan de proeven. Het jaar daarop werd ik toegelaten op de academie, maar na een proefperiode van drie maanden werd ik met een onvoldoende teruggestuurd naar Sporting Club Accra. Ze zouden mij pas terughalen als ik op een aantal vlakken vorderingen had gemaakt.'

Je kreeg van Right to Dream twee keer een buis. Op zo'n jonge leeftijd moet dat toch zwaar aangekomen zijn?

Sowah: 'Er zijn momenten geweest dat ik dacht: ik haal het niet. Maar ik ben altijd blijven voetballen. En weet je wat het leuke is aan Ghana? Dat er een hoop academies zijn die de deuren kunnen openen naar Europa. Ik heb mijn hoofd leeggemaakt en ik heb een test afgelegd op de Feyenoord Academy ( sinds 2014 heet die West African Football Academy, nvdr). Ik werd eruit gepikt en toen ik na vier maanden mijn contract mocht tekenen, hoorde ik via mijn voormalige coach van Sporting Club Accra dat Right to Dream een plaats voor mij had gereserveerd. Het aanbod van Feyenoord was op financieel vlak meer dan oké en toch koos ik voor Right to Dream. Ik had niet gedacht dat ik er ooit zou terugkeren.'

Wat heeft jou toen over de streep getrokken om dat lucratieve contract van Feyenoord links te laten liggen?

Sowah: 'Tal van zaken. Fiifi had mij overtuigd dat die stap beter was voor mij. Right to Dream werkte toen ook samen met Manchester City en er was de getuigenis van een buurjongen die niet was geslaagd op de Feyenoord Academy. Hij zei: 'Feyenoord zal jou alles geven, maar ze gaan jou niet naar het hoogste niveau pushen.'

'Mijn vrienden verklaarden mij gek omdat ik niet eens een contract kreeg van Right to Dream. Mijn vader, mijn moeder en de rest van de familie waren razend op mij toen ze de bedragen hoorden die Feyenoord aan mij wilde spenderen. Maar na een paar maanden waren de plooien met iedereen gladgestreken.'

Met Right to Dream heb je aan enkele bekende toernooien deelgenomen in Europa zoals de Gothia Cup Sweden. Wat herinner je je nog van je eerste trip naar Europa?

Sowah: 'Ik dacht: mijn droom komt uit. Een tijdje daarvoor was ik net niet goed genoeg en plots mocht ik aan Europese toernooien deelnemen. Er spookte van alles door mijn hoofd: ik kan het maken als profvoetballer, daar heb ik jaren voor gebeden. In het begin had ik heimwee naar Ghana en eenmaal terug thuis wilde ik gelijk weer het vliegtuig nemen richting Zweden.'

Kwam er ook stress bij kijken? Want je kreeg de kans om je te bewijzen aan Europese scouts.

Sowah: 'Ik was veertien en ik mocht met een oudere leeftijdsgroep naar Europa gaan om te voetballen. Dat op zich was crazy. Ik had geen tijd om stress te hebben. Ik wist gewoon: hier moet ik zijn, hier kan ik mezelf aan de wereld tonen.'

Waardige ambassadeur

Eind januari 2018, een paar weken na je 18e verjaardag, werd je naar Leicester City getransfereerd. Hoe zijn ze jou op het spoor gekomen?

Sowah: 'Via mijn makelaar heeft Leicester City beelden van mij gezien. Maar ik denk dat ze vooral onder de indruk waren van een match die ik tegen hen heb gespeeld met Right to Dream in de Milk Cup in Manchester.

'Er hadden zich in het verleden al andere clubs voor mij gemeld, maar mijn makelaar had dat bewust voor mij stilgehouden. Hij wilde niet dat al die transferbeslommeringen in mijn hoofd zouden kruipen. De interesse van Leicester kon hij niet verzwijgen. Ik moest even bekomen toen mijn makelaar vertelde dat Leicester City mij een contract wilde geven. Ik zei het nog tegen mijn ma: dit kan niet waar zijn. Leicester gaf mij een unieke kans om mijn leven een andere wending te geven.'

Afbeelding

Kamal Sowah: 'Leicester gaf mij een unieke kans om mijn leven een andere wending te geven.'

Enkele dagen nadat je je contract had getekend bij Leicester City, streek je al neer bij OH Leuven. Je ligt al drie jaar onder contract bij The Foxes, maar je hebt er nog nooit getraind.

Sowah: 'Klopt. Maar ik vond het geen slecht idee van Leicester om mij vanaf dag één bij Leuven te stallen. De eerste dagen zat ik in een roes: ik was 18 jaar en ik mocht meteen meetrainen bij de A-ploeg. Dat ik onder de vleugels terechtkwam van Nigel Pearson - een grote meneer in Engeland en een van de beste managers die Leicester gekend heeft - was een extra stimulans voor mij.'

Met Pearson heb je in je eerste halve seizoen amper 243 minuten gespeeld. Hij liet jou zelfs op de linksback opdraven.

Sowah: ( lacht) 'Dat was op Moeskoren. En ik speelde toen de slechtste match in mijn carrière. In Ghana had ik op alle mogelijke posities gespeeld, maar die dag in Moeskroen was ik de weg wat kwijt. Of ik last had van zenuwen? Nee, want ik had mijn debuut al gemaakt in Play-off 2.

'Eigenlijk ben ik niet snel nerveus. Als ik een topmatch moet spelen, dan spoel ik in mijn hoofd even terug naar de periode toen ik als 14-jarige bij de U18 van Sporting Club Accra werd gedropt. De oudere jongens waren daar niet blij mee, ze vonden dat ik op mijn leeftijd niets te zoeken had in de ploeg. Je moet op mentaal vlak gewapend zijn om met zo'n situatie om te gaan. Talent alleen volstaat niet.'

Op jouw Instagram postte je een aantal maanden geleden de volgende zin. We left home to feed home. Not to impress the street and compete with our colleagues? Wat zit er achter die boodschap?

Sowah: 'Ik weet niet hoe andere voetballers erover denken, maar ik ben niet naar Europa gekomen om te paraderen met het talent dat ik gekregen heb. En ik wil ook niet in de clinch gaan met mijn collega's. Ik ben hier om mijn naasten te helpen. De financiële toekomst van mijn familie verzekeren, was een van mijn belangrijkste drijfveren om profvoetballer te worden. Ze hebben zoveel voor mij gedaan dat ik hen dat ik tien keer zou moeten terugbetalen. Ik wil aan de mensen tonen dat ik de zoon ben van mijn ouders en dat ik een goede ambassadeur ben voor Ghana.'

Afbeelding

Kamal Sowah: 'Ik vond het geen slecht idee van Leicester om mij vanaf dag één bij Leuven te stallen.'

Je familie helpen is dus belangrijker dan een betere voetballer worden. Is dat niet te veel druk voor een jonge kerel van twintig jaar?

Sowah: 'Bij mij komt het alleszins niet op die manier binnen. Het is geen last en ik moet mij niet forceren om voor mijn familie te zorgen. Voetbal is fun en als ik goed speel, haal ik er profijt uit voor mijn familie.'

Ghanese solidariteit

In Ghana rekent niet alleen jouw naaste familie op jou, maar ook jouw verre familie, jouw vrienden en de gemeenschap waar je bent grootgebracht. Is het moeilijk om voor iedereen goed te doen?

Sowah: 'Ik ben opgegroeid in Zongo, een ruige buurt waar van alles gebeurt. Je moet er vechten om te overleven. Maar de liefde die de mensen van Zongo mij geven, kan je niet in geld uitdrukken. Ik identificeer mij zo hard met mijn wijk dat het mij staande houdt wanneer ik op een voetbalveld sta. Ik wil iets teruggeven aan de buurt die zoveel heeft bijgebracht. Ik wil Zongo op de kaart zetten. Die mensen moeten trots zijn op mij. Mijn familie is uit Zongo verhuisd toen ik mijn eerste contract bij Leicester heb getekend, maar mij krijg je daar niet weg. Tijdens mijn vakanties in Ghana zal je mij elke dag in Zongo vinden. Zelfs mijn ma vraagt zich af waarom ik altijd daar rondhang. Maar ik ga mij echt niet anders voordoen omdat ik nu in Europa voetbal. Een buitenstaander zal Zongo wellicht als bedreigend ervaren, maar voor mij is het safe. Ik voel enkel positieve vibes als ik bij mijn maten ben.'

Onder Ghanese voetballers heerst er een grote solidariteit. Jullie gunnen elkaars succes zo blijkt.

Sowah: 'Ja, dat is echt zo.
Ik kende Nana Ampomah totaal niet, maar hij was een van de eerste jongens die mij een sms stuurde toen ik in België aankwam. Ghanezen willen elkaar helpen want we weten hoe zwaar het was om in Europa te geraken. Veel talentvolle spelers hebben niet eens de kans gekregen om Ghana te verlaten. Alleen al uit respect voor de jongens die zijn achtergebleven, moeten wij er samen alles aan doen om te slagen.'

'Ik wil mij niet opdringen aan de bondscoach'

Je stond in september dicht bij een eerste selectie voor Ghana voor de vriendschappelijke duels tegen Mali en Qatar. Uiteindelijk heb je het niet gehaald.

Sowah: 'Ik weet niet wat er toen gebeurd is. Geloof mij : ik ben klaar om mijn land te vertegenwoordigen. Het enige wat ik nu moet doen, is mijn niveau aanhouden en geduldig blijven wachten op die eerste cap. Mijn tijd komt wel! Ik zou liegen mocht ik zeggen dat de nationale ploeg mij niets doet, maar mijn hoofdbekommernis is OH Leuven. Ik moet mijn werkpunten bijschaven en mij concentreren op de vele uitdagingen die mij bij Leuven te wachten staan.'

OH Leuven, Leicester en Ghana. Is dat het stappenplan dat jij wil volgen?

Sowah: ' Yeah. Maar Ghana kan evengoed morgen komen aankloppen en dan zal ik die kans grijpen. Wat ik niet ga doen, is mezelf opdringen aan de bondscoach.'

Door een dispuut met Right to Dream heb je in 2017 een kruis moeten maken over het WK U17 in India. Is dat een van de zwaarste ontgoochelingen in jouw jonge carrière? En is dat intussen vergeten en vergeven?

Sowah: ( nerveuze lach) 'Het was niet gemakkelijk om dat achter mij te laten. Maar wil ik zo weinig mogelijk praten over Right to dream - dat is voorbij. Ik kijk naar de toekomst en ik heb er geen behoefte aan om het verleden op te rakelen. Hoe meer ik over het verleden nadenk, hoe meer ik mijn concentratie dreig te verliezen. Ik wil mezelf geen extra stress bezorgen.'

http://sportmagazine.knack.be/sport/vo ... 84187.html
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luckie » do 04 feb 2021, 18:06

Een interessant artikel over de prestaties van Kamal:

luckie schreef in Brys en het meest verticale voetbal uit 1A:Brys en het meest verticale voetbal uit 1A

Sowah is de ideale aanvulling voor het statische spel van Mercier en Henry.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor Jan Frans » do 18 maart 2021, 22:27

Kamal Sowah opgeroepen voor de nationale ploeg van wGhana
Avatar gebruiker
Jan Frans
Pollenallergie
 
Berichten: 6794
Geregistreerd: wo 23 apr 2014, 16:48

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor zizike » vr 19 maart 2021, 10:38

Jan Frans schreef in Re: Kamal Sowah:Kamal Sowah opgeroepen voor de nationale ploeg van wGhana

Voor de 4x400m estafette?
Alle gekheid op een stokje, 't is hem gegund. :+:
Avatar gebruiker
zizike
Leave It to Beaver
 
Berichten: 1527
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 09:09

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor Filip Elsen » vr 19 maart 2021, 12:10

Een wedstrijd met Ghana in Zuid-Afrika.

En thuis tegen Sao Tome and Principe (nog nooit gehoord)
Avatar gebruiker
Filip Elsen
Pale man in black
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 17:53
Supportersclub: Den Dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor nickohl » vr 19 maart 2021, 13:03

Filip Elsen schreef in Re: Kamal Sowah:Een wedstrijd met Ghana in Zuid-Afrika.

En thuis tegen Sao Tome and Principe (nog nooit gehoord)


Sao Tomé en Principe (Portugees: São Tomé e Príncipe; IPA: [sɐ̃w̃ tuˈmɛ i ˈpɾĩsɨpɨ]), officieel de Democratische Republiek Sao Tomé en Principe, is een land voor de westkust van Afrika, in de Golf van Guinee.

Zijn blijkbaar een paar kleine eilandjes voor de westkust..
Avatar gebruiker
nickohl
It's-a-me!
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 07:59
Woonplaats: Werchter
Supportersclub: Transfervrij

Nakende Club-recordtransfer

Berichtdoor luckie » wo 25 aug 2021, 09:42

Feyenoord afgewezen, geschitterd op grote jeugdtoernooien en een échte doorzetter: het verhaal achter Kamal Sowah, nakende Club-recordtransfer

Afbeelding

Van het Ghanese Right to Dream - what’s in a name - naar de Champions League in 3,5 jaar tijd. Maak kennis met loopwonder Kamal Sowah (21), straks behoudens ongelukken recordtransfer en ontbrekende schakel bij Club Brugge.

Marc Brys omschrijft hem als “stil, bescheiden en mysterieus”. “Geen grote prater, maar een goeie gast met een ontwapende glimlach.” Straks, wanneer alles volgens plan verloopt, ruilt Kamal Sowah de relatieve anonimiteit van Leuven en Leicestershire in voor ’s lands meest gemediatiseerde club en het Europese kampioenenbal - het hoogst denkbare toneel voor een Afrikaanse voetballer, die nochtans voorbestemd was om als student naar Europa te trekken. Dit met een prijskaartje van een slordige 9 miljoen euro om de nek - een absolute recordsom voor Club, die niet strookt met het integere karakter van de kwikzilveren Ghanees.

De jonge Kamal groeit op in Zongo, een ruige buurt in Kumasi, stad met 2 miljoen inwoners in het Ghanese binnenland. De voetbalschoenen die zijn vader voor hem koopt, vliegen geheid de vuilnisbak in wanneer zijn moeder die aantreft. Zij vindt het huiswerk van Kamal belangrijker, in de hoop dat hij ooit een studiebeurs in Europa weet te versieren. Kamal vindt het maar niets - hij spijbelt om overdag toch maar te kunnen voetballen. Op zijn zevende trekt het zoontje van de Sowah’s na een resem bescheiden gevechten in huiselijke kring uiteindelijk naar kuststad Accra, waar hij aan de Zuid-Atlantische oceaan in de hoofdstad aan de slag gaat bij het lokale Sporting Club.

Afbeelding

Kamal Sowah in het shirt van Leicester City.

Het duurt niet lang of Right to Dream, de grootste voetbalacademie in Ghana, heeft de jonge Sowah op de radar. Jaarlijks test de voetbalschool zo’n 25.000 jonge spelertjes uit alle West-Afrikaanse landen. Sowah’s coach bij Accra is ook scout bij Right to Dream, wat zijn weg naar de gerenommeerde springplank richting Europa vergemakkelijkt. Nochtans wordt Sowah eerst afgetest en later na een uitgebreide proefperiode ook nog eens doorgestuurd. Pas wanneer de Feyenoord Academy hem een lucratief voorstel doet, is Right to Dream écht overtuigd van Kamal Sowah. Wanneer die de Academy met de fantasierijke naam boven die van Feyenoord en de daaraan verbonden centen verkiest, krijgt hij aanvankelijk zijn ganse omgeving over zich heen.

Eens bij Right to Dream maakt Sowah op zijn veertiende indruk op de Gothia Cup in Zweden. Met ongeveer 1.700 teams uit 80 landen en meer dan 4.500 matchen op 110 velden het grootste jeugdtoernooi ter wereld. Nog méér drukt hij zijn stempel op de Milk Cup in Manchester, waar Leicester City hem voor het eerst op het spoor komt. Enkele dagen na zijn achttiende verjaardag is de grote dag aangebroken… en ruilt Sowah West-Afrika in januari 2018 voor de East Midlands. Nog een paar dagen later arriveert hij aan Den Dreef, waar hij in zijn eerste half seizoen zelfs geen 250 speelminuten weet te verzamelen onder Nigel Pearson. Op de slotspeeldag van play-off 2 wordt hij in Moeskroen als linksachter uitgespeeld. Het wordt 5-0, een match die Sowah later bestempelt als ‘de slechtste wedstrijd’ in zijn carrière.

Afbeelding

Kamal Sowah in zijn tweede seizoen bij OH Leuven.

Sowah kent een moeilijke start in Europa, maar laat zijn hoofd nooit hangen. Dat deed-ie ook niet toen Right to Dream hem twee keer passeerde, toen Leicester hem meteen naar de Jupiler Pro League stuurde of wanneer hij in zijn eerste 18 maanden bij OHL nauwelijks aan spelen toekomt. ‘Ik ben niet naar Europa gekomen om met mijn talent te paraderen. Wél om mijn naasten te helpen’, valt op zijn Instagram te lezen - een boodschap die getuigt van zijn doorzettingsvermogen. Pas na anderhalf jaar bloeit hij als basisspeler met mondjesmaat open in de Proximus League. Kamal vindt hoe langer hoe meer steun bij een groepje Ghanese voetballers - onder hen Joseph Paintsil (KRC Genk), Mohammed Dauda (Anderlecht) en Nana Ampomah (Antwerp). De jonge Ghanees focust zich op OHL en zijn voetbal - meer dan een bezoek aan de Snack Black Star - een Ghanees restaurant in Antwerpen - zit er veelal niet in. Maar goed ook, zeker na de promotie naar de Jupiler Pro League groeit Sowah bij OHL uit tot een absolute sterkhouder die, samen met Mercier en Henry, hoge ogen gooit bij de promovendus. Met dank aan Marc Brys, die zijn schuchterheid gedeeltelijk weet om te zetten in een toenemend zelfbewustzijn.

In het voorjaar van 2021 wordt hij zelfs een eerste keer geselecteerd voor de nationale ploeg van Ghana - ongeveer acht maanden nadat Club Brugge al eens tevergeefs ging aankloppen bij Leicester City. Eén jaar later lijkt het er dan toch van te komen. Sowah heeft geen toekomst bij The Foxes, blauw-zwart slaat meteen toe. Het heeft maar liefst 9 miljoen euro veil voor de man met drie longen, die tot de revelaties van het seizoen behoorde waarin Club zichzelf voor het eerst sinds de jaren zeventig nog eens als landskampioen opvolgde.

Met zijn snelheid, atletisch vermogen en polyvalentie past Sowah perfect bij Club. Zijn eigenschappen zijn conform de eisen van het moderne voetbal, waarin blauw-zwart op Europees niveau haar rol wil spelen. Met zijn gemiddeld 13 gelopen kilometers per wedstrijd past hij in het plaatje bij de meest fitte spelerskern van ons land, die onlangs tegen Zulte Waregem de beste fysieke parameters onder Clement liet noteren. Sowah moet er straks met zijn snelheid en diepgang de missing link worden. Het jeugdproduct van ‘Right to Dream’ tekent er wellicht overmorgen zijn contract… om vervolgens enkele uren later te weten te komen tegen welke drie Europese topclubs zijn droom uit zal komen.

Afbeelding

http://www.hln.be/club-brugge/feyenoor ... ~ab51aadc/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor Dubbelpunt » vr 27 aug 2021, 18:23

Officieel voor 4 seizoenen naar Club.
Dubbelpunt
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: ma 24 aug 2020, 09:34

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor lucky » vr 27 aug 2021, 19:00

9 miljoen voor sowah da is ook goed doorgerekend van Leicester
Avatar gebruiker
lucky
 
Berichten: 287
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 11:28
Woonplaats: vossem
Supportersclub: den dreef

Re: Kamal Sowah

Berichtdoor luckie » wo 15 sep 2021, 07:33

Peter Vandenbempt:

Kamknal Sowah

Een debuut in grote stijl voor Kamal Sowah op de flank bij Club Brugge. Vanaf de eerste minuut helemaal geïntegreerd in het gretige en vlotte aanvalsspel van de kampioen. Diepgang, acties, een geweldige assist voor Lang: Sowah was bij zowat al het Brugse doelgevaar betrokken. De onstuimigheid bij de afwerking is ook gebleven, anders had ie ook een paar keer gescoord. Een hoop geld betaald, maar goed besteed, zo lijkt het en Sowah heeft geen aanpassingsperiode nodig.

http://sportmagazine.knack.be/sport/ma ... 78223.html
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Kamal Sowah: 'Ik zocht en vond een nieuw thuis'

Berichtdoor luckie » wo 15 sep 2021, 08:00

'Ik zocht en vond een nieuw thuis'

Een goed seizoen bij OHL leverde Kamal Sowah een opmerkelijke transfer naar Club Brugge op. Dat nam hem voor een fors bedrag - met bonussen kan het oplopen tot tien miljoen euro - definitief over van Leicester City. Maak kennis met een van de duurste voetballers ooit op de Belgische velden. Sowah: 'Ik weet dat mensen met een vergrootglas gaan kijken. Is Sowah écht zoveel waard?'

'Ik zocht en vond een nieuw thuis'

Afbeelding

Kamal Sowah voelt veel respect voor zijn prestaties van vorig seizoen.

Van de ene kust naar de andere. Twee jaar zag Kamal Sowah (21) zijn familie, die in Accra, Ghana woont, niet terug. De schuld van de pandemie en een lang voetbalseizoen. Toen het vorige afgelopen was, ging hij niet direct van OHL naar huis, maar passeerde hij eerst nog in Leicester City, de ploeg met wie hij een contract had. Vanop de eerste rij maakte hij de winst mee van Tielemans en co in de finale van de FA Cup. Pas daarna kreeg hij groen licht voor een zomer aan de Goudkust van Afrika. Na een tijd van genieten en vervolgens overleggen over waar zijn sportieve toekomst zou liggen, ruilde hij de Atlantische kust in voor die aan de Noordzee. Knokke-Heist wordt straks zijn uitvalsbasis.

Blij om terug aan de kust te leven?

KAMAL SOWAH: ( lacht luidop) 'Zeer blij! Al heb ik hier nog niet veel van de omgeving gezien, vrees ik, bij gebrek aan een definitieve stek. Ik leef nog op hotel, omdat ik nog een paar dingen moet checken. Huizen, appartementen. Ik denk dat ik voor een huis ga kiezen. Iets meer ruimte en privacy. Ik woon nog alleen, maar we zijn bezig met het in orde maken van de papieren van mijn broer. Dan kan hij hier wat wedstrijden van mij komen volgen.'

Hoe was je zomer?

SOWAH: 'Druk. Na het einde van het seizoen bij Leuven ben ik nog een week naar Engeland getrokken, de aanloop naar de finale van de FA Cup meegemaakt ook. Ik was blij dat ze die wonnen, de teleurstelling rond het missen van de Champions League kwam hard aan. Ik zat in de tribune op Wembley. Fantastisch. De jongens zien aankomen in het stadion, zien winnen, het feest nadien... Crazy. Pas daarna trok ik naar Ghana. Iedereen was super blij me te zien, door covid was ik bijna twee jaar lang niet terug kunnen gaan.'

Herkenden ze jou nog?

SOWAH: 'Nog net. ( lacht) Het was een heel speciale vakantie. Veel intenser dan anders, merkte ik.'

Hoe moet ik me dat voorstellen: Sowah met vakantie in Ghana.

SOWAH: 'De hele tijd rond lopend. Familie bezoeken, oude vrienden opzoeken. Terug naar de wijk waar ik opgroeide. De mensen die er nog wonen, hebben me vroeger veel gesteund en zijn altijd blij als ze me zien. Dus maak ik elke keer als ik in het land ben, tijd voor hen vrij. Mensen zien lachen, vind ik een fantastisch gevoel.'

Organiseren ze feestjes?

SOWAH: 'Voetbalwedstrijdjes. Altijd. Ik doe dan mee. Echt rustig is het nooit, maar dat vind ik niet erg. Ik neem altijd een pak bagage mee en deel spullen uit. De steun die ik van hen krijg is enorm. Ik merk het niet altijd live, omdat ik ver weg woon, maar zie het wel passeren op sociale media. Dan is het leuk om tijdens bezoekjes iets terug te doen.'

Zijn zo'n wedstrijdjes niet gevaarlijk voor blessures?

SOWAH: 'Neen. De jongens weten: dat is een prof, die mag je niet hard aanpakken. Als we spelen tegen andere gemeenschappen, wijzen mijn ploegmaats daar altijd op. Blijf uit zijn buurt, pak hem niet hard aan. ( lacht) Soms zijn die wedstrijdjes voor het plezier, veel vaker zijn dat liefdadigheidswedstrijdjes. Geld inzamelen voor het goeie doel.'

Ga je later via een stichting een en ander in een gestructureerd hulpformat gieten?

SOWAH: 'Ik doe dat nu al. Mijn makelaar, ik en wat vrienden in Ghana zijn aan het onderzoeken hoe we een fonds kunnen opzetten om mensen te helpen die het nodig hebben. Welke projecten we kunnen steunen.'

De donkere kant van een droom

De academie waar je leerde voetballen droeg de naam: the right to dream. Hoe sta je tegenover dat soort opleidingen? Maken ze dromen waar?

SOWAH: 'Ik had er goeie dagen, maar ook slechte; moeilijke. Ik was één van de vijf spelers die een selectieprocedure van duizenden voetballers overleefde. Dat was het goeie. Het mindere was dat ik op die academie met de eigenaars ook dingen meemaakte die lastig waren om te accepteren. Zaken die niet pasten bij mijn waarden als mens. Er zijn ook donkere kanten aan het leven daar. Je bent nog een kind en als je geen sterk overlevingsinstinct hebt en je focus niet houdt, kan het ontsporen. Ik zou niet durven zeggen dat ze me hielpen om te raken waar ik nu ben. Veel mensen kennen die donkere kant niet. De manier waarop ze je soms behandelden, de straffen die je kreeg... zo verboden ze ons om tijdens de week onze telefoon te gebruiken, ik kon dus niet naar huis bellen. Soms sloegen ze ons ook. Ik was ook niet de makkelijkste, ik durfde neen zeggen en tegen hen ingaan. Dat zorgde soms voor problemen.'

Afbeelding

Kamal Sowah: 'Soms heb ik het gevoel dat ik kan blijven lopen. Vermoeidheid voel ik pas na de match.'

De academie is nu in handen van de City-groep las ik.

SOWAH: 'Dat samenwerkingsakkoord is inmiddels verbroken. De eigenaar van de academie is eigenaar van een Deense club: Nordsjaelland.'

Veel Ghanese voetballers wijken uit naar Scandinavië. Worden jullie in die richting gepusht?

SOWAH: 'Ja. Dat waren ze ook met mij van plan. Er was een periode waarin ze niet meer in mijn talent geloofden. Daarna speelde ik wat tornooien, en zagen ze: oh, misschien heeft die jongen het toch in zich. Vervolgens wilden ze me verplichten om een contract te tekenen voor ik bij de nationale ploeg van Ghana zou komen. Bij de U17. Ik zei: 'Neen, ik heb geen contract nodig om bij de nationale ploeg te komen.' Toen begonnen de problemen. 'Jij moet naar Nordjsaelland', zeiden ze. Ik antwoordde dat ik dat niet wilde waarop me werd verteld dat wanneer ik weigerde, we niet meer konden samenwerken. Ik ben toen een tijd geschorst en mocht niet meer trainen met de groep. Gelukkig hadden mensen van Leicester, tegen wie we in Engeland hadden gevoetbald, me al opgemerkt en kwam alles nog goed. Anderzijds: de opleiding was wel goed wat betreft het schoolgedeelte en het voetbal. En mij kregen ze niet klein, ik was sterk genoeg. Maar dat geldt niet voor elk kind. Ik vond dat geen manier om met kinderen van acht, negen, tien jaar om te gaan.'

Stel, je was geen voetballer geworden. Welk plan had je moeder voor jou?

SOWAH: 'Dokter of zo. Zij wilde dat ik naar de VS zou gaan, om daar te studeren. Maar dat was het laatste waar ik aan dacht. Voetbal zou het worden. Barcelona was in die tijd mijn favoriete club.'

Voor Messi?

SOWAH: 'Voor iedereen. Messi, Xavi, Ronaldinho... '

Hoe volgde je het Europese voetbal?

SOWAH: 'Soms thuis, vaak op café. Als kind liepen we de hele tijd rond.'

Joseph Akpala vertelde me ooit dat hij als kind in Nigeria zot werd van stroomonderbrekingen tijdens belangrijke voetbalwedstrijden.

SOWAH: 'Zeer herkenbaar. ( lacht) Ik herinner me ook zulke momenten. Dan was het altijd rushen, op zoek naar iemand met een telefoon en een goeie verbinding, om daar verder te kijken. Zalige tijden, om daar aan terug te denken en te vergelijken met de luxe hier. Dit is een heel andere wereld.'

Engeland

Toen je vakantie erop zat, keerde je terug naar Leicester.

SOWAH: 'Het was mijn bedoeling daar een plaats af te dwingen in de A-kern. Ik begon mee te trainen en speelde een paar oefenwedstrijden tegen Burton, Wycombe en QPR. Toen ik aan kwam, nam Brendan Rodgers me apart. Hij vertelde dat hij me zou observeren en dat ze dan een beslissing zouden nemen: bij de A-ploeg blijven, of opnieuw uitgeleend worden.'

Had je het gevoel dat je het niveau aankon?

SOWAH: 'Ik voelde dat ik progressie maakte en dat het wel kon lukken, als ik wat tijd kreeg. Ik voelde veel respect ook, maar nog niet dat ik dicht bij de A-ploeg stond. De coaches zegden me dat er nog werk was, maar dat zegt elke coach. ( lacht) Hier ook.'

Op welke posities speelden ze je uit?

SOWAH: 'In de eerste match op de rechtervleugel. In de tweede als linksachter. In Leuven deed ik dat ook al een keer, tegen KRC Genk. Daarna werd ik weer rechtsmidden, om te eindigen in het centrum. Tegen QPR speelde ik als nummer acht. Ik had het gevoel dat ze deden zoals Marc Brys in Leuven. Overal proberen. Mij maakte het niet uit. Als je jong bent, wil je gewoon voetballen, waar ook. Overal kan je leren.

luckie schreef in Re: Ex-spelers, ex-jeugdspelers, ex-trainers en ex-T.C.:ma 09 aug 2021, 16:58
Ondertussen zijn ze aan het leuren met Sowah tot in de Engelse tweede en derde klasse.


'Toen volgde de evaluatie. Blijven was geen optie; ik werd beter uitgeleend, vonden ze. Ze stelden wat ploegen voor op een niveau lager in Engeland en er waren wat opties, hoorde ik. Daarop ben ik mensen gaan raadplegen. Mijn broer, mijn makelaar, vrienden die close zijn. Ik vond het Championship een goeie competitie, maar voor mij niet de beste optie. Ik dacht dat het beter zijn om terug naar het vasteland te keren. België, Nederland, Duitsland misschien. Dat heb ik met de club besproken. En toen was het wachten op ploegen waar ik mezelf iets meer zou kunnen tonen.'

Je kon kiezen voor een nieuwe uitleenbeurt, maar het werd een definitieve transfer. Wiens keuze was dat?

SOWAH: 'De mijne. Ik heb me verzet tegen lenen, omdat ik daar na drie jaar genoeg van had. Ik wilde naar een club die ik mijn thuis kon noemen. Altijd heen en weer was ik beu. Als je wordt geleend, ben je de speelbal van verschillende partijen. Wie definitief wordt verkocht, maakt deel uit van de plannen van een club. Dat wilde ik.'

Wat is voor jou de attractieve kant van de Belgische Jupiler Pro League?

SOWAH: 'Vorig seizoen had ik het gevoel dat iedereen van iedereen kon winnen en dat de strijd bovenaan heel open was. Dat trok me aan. Daarnaast vond ik Club Brugge een logische volgende stap in mijn carrière. Niet direct te hoog, maar wel hoger dan OHL. Een ploeg met heel veel ambities en goeie werkomstandigheden waarin ik beter kan worden. Ook belangrijk: ik kende het hier al. De ploegen, de tegenstanders, de wedstrijden van Club Brugge.'

Spreek je ook al wat Nederlands?

SOWAH: ( lacht) 'Neen, sorry. Alles kwijt. Nederlands is zo moeilijk. In Leuven leerde ik wel wat Frans, van Mercier en Henry. '

Speelde het feit dat Club Brugge in de Champions League voetbalt ook een rol?

SOWAH: 'Een belangrijke zelfs. Dat is toch een platform waarop elke jonge voetballer zich wil laten zien. Dat het uiteindelijk PSG, Manchester City en Leipzig werd na de loting... daar kun je alleen van dromen.'

Ga je starstruck zijn?

SOWAH: 'Afwachten. Naar een treffen met Messi kijk ik wel uit; van dat soort jongens leer je veel. Ik heb veel beelden van hem gezien, maar ook van Mbappé. '
Loopwonder

Vind je het achteraf bekeken jammer dat je niet al een hele voorbereiding met Club kon meemaken?

SOWAH: 'Uiteraard was dat makkelijker geweest voor de integratie, maar ik had de tijd nodig bij Leicester, om een goeie beslissing te nemen. Mijn voordeel is dat ik Club al vrij goed ken. De meeste spelers ook. Ik weet wat de coach vorig jaar deed, hij sprak al met mij, legde dingen uit. Zo gaat het sneller.'

Wat wil hij van jou?



SOWAH: 'Ik proef veel respect voor wat ik vorig jaar bracht. Dat wil hij ook zien. De plaats zijn we nog aan het uittesten. Op training stond ik soms aan de rechterkant, soms in het centrum. Nog niet op links. De positie is eigenlijk ook niet zo belangrijk, dat is iets bij de aftrap, of in balverlies. Daarna, in balbezit, is het lopen en variëren om het moeilijk te maken. In Leuven liet Marc ons daarin helemaal vrij. En lopen, dat kan ik als de beste. Daar hoef ik zelfs niet over na te denken. Het is de verdienste van Marc Brys dat hij dat talent bij mij naar boven haalde. Ik had zoiets van: wow, dit is echt waar ik goed in ben. Soms heb ik het gevoel dat ik kan blijven lopen. Vermoeidheid voel ik pas na de match.'

Wie is fysiek het hardste: Brys of Clement?

SOWAH: 'Brys.
Maar we zagen vorig seizoen hoe fit we waren en hoe goed het hielp. Aanvallend was onze driehoek complementair: Mercier de aangever-voetballer, ik de loper en Henry de afwerker. Het klikte ook naast het veld, ik heb nog steeds veel contact met beiden. Eigenlijk was dat straf, wat Xavier en ik deden. Wij hoefden niet eens met mekaar af te spreken wie wat zou doen. Dat ging vanzelf.'

In Leuven was je zeker van te spelen, of toch de laatste twee jaar. Hier ga je om moeten kunnen gaan met roteren.

SOWAH: 'Ik denk dat ik nog veel moet leren en dat gaat wel lukken, vermoed ik. Het gaat om het ploegbelang, niet om individueel belang. Er zal ook andere druk zijn. Altijd moeten winnen tegen ploegen die ons niet opnieuw kampioen willen laten worden.'

Je bent de duurste inkomende transfer deze zomer en een van de duurste ooit in België. Welk effect heeft dat op jou?

SOWAH: 'Ik besef dat iedereen met een vergrootglas mijn prestaties zal volgen: is hij zijn geld waard? Ik ga proberen daar op het veld niet aan te denken, maar ik snap dat mensen het wél zullen doen.'

Hoe kwam het eigenlijk dat het wat duurde voor je in de ploeg raakte?

SOWAH: 'Onder de eerste coach, Nigel Pearson, was het lastig. Ik was nog te jong, denk ik. Nigel vond me een goeie speler en gaf me ook kansen, maar in die periode liepen er heel veel spelers rond in Leuven. Vaak oudere voetballers en die stonden veel verder dan ik. Ik kende hier ook niemand, het waren harde tijden. Elke minuut die ik niet op het trainingsveld stond, hing ik aan de telefoon met Ghana. Ik belde iedereen die ik kende. Maar eens ik hier ook vrienden maakte, Ampomah en co, en in Antwerpen een Ghanees restaurant ontdekte, werd het leven hier wat makkelijker. Inmiddels is Ashimeru ( Anderlecht, ook uit Accra, nvdr) er ook.'

Afbeelding

Kamal Sowah: 'Mijn makelaar, ik en wat vrienden in Ghana zijn aan het onderzoeken hoe we een fonds kunnen opzetten om mensen te helpen die het nodig hebben.'

Weet jij nog wat je kocht met de eerste centen die je verdiende?

SOWAH: 'Een huis voor mijn ouders.
( lacht) Ze huurden toen nog en met het geld van Leicester heb ik hen in een andere wijk van de stad een huis gekocht. Voor ik het contract tekende, had ik hen dat beloofd.'

Maakt dat een mens sneller volwassen, die verantwoordelijkheid voor een hele familie?

SOWAH: 'Ja. Daarom wil ik ook steeds betere contracten proberen te krijgen, omdat ze op mij steunen. Dan kan ik iets terug doen.'

Voetballers wie dat niet of moeizaam lukt, voelen dat als een enorme druk. Sommigen verdwijnen in de illegaliteit omdat ze niet meer terug durven.

SOWAH: 'Klopt. Jij bent de persoon die voor iedereen moet zorgen. Falen is geen optie. In je hoofd speelt dat mee. Ook bij mij, straks op het veld. Ik moet hier presteren, iedereen kijkt mee. Het voelt alsof ik de familieoudste ben, zelfs al ben ik de jongste.'

'Messi zal meer dan tien truitjes nodig hebben'

Het duurde even voor Kamal Sowah aan zijn familie kon uitleggen waarom hij een contract bij Leicester City in de Premier League inruilde voor eentje bij Club Brugge. Sowah: ''Wat?!', klonk het in het begin verbaasd. 'Wat doe je nu Kamal?' Nu snappen ze het, maar dat heeft veel overredingskracht gekost. Ik heb veel tijd besteed aan het uitleggen van deze stap, want dat dit voor mij de beste was, zagen zij niet direct.'

Misschien maakt de match van vanavond tegen PSG of later die tegen Manchester City veel goed?

Kamal Sowah: 'Dat heb ik ook gezegd. Ik denk dat ze gek gaan worden, mijn vrienden.'

Wiens shirt ga je na de wedstrijd vragen?

Sowah: 'Ik vrees dat iedereen voor Messi zal gaan, die kan beter wat meer truitjes meebrengen naar Brugge. Tien stuks zal niet voldoende zijn, vrees ik. Ik ga slimmer zijn en met een boogje rond hem lopen. We zien nog wel naar wie.'

Maar op het veld: geen vrienden. Tackelen!

Sowah: 'Als Messi op mijn pad komt. Zeker.'

Of dribbelen?

Sowah: ( lacht) 'Dát zou helemaal crazy zijn. Groot nieuws in Ghana! Neen, laat ons maar gewoon normaal doen. Niks forceren.'

http://sportmagazine.knack.be/sport/ma ... 78217.html
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42993
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Ex speler Kamal Sowah: de man van 9 of 10 miljoen euro

Berichtdoor ava4ever » do 16 sep 2021, 16:24

Fier op deze jonge knaap. Die heeft in Leuven rond gelopen.Daar mogen we trots op zijn.
Een geweldige prestatie gisteren tegen PSG !
ava4ever
 
Berichten: 1146
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 21:04
Woonplaats: Kessel-Lo

Volgende

Keer terug naar Spelers & trainers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


"like" ons op Facebook!