10 jaar geleden promoveerde OHL

Het ontstaan van OHL, Stade Forever, de exploten van de Zwarte Duivels en de rood-witte furie van den Daring.

10 jaar geleden promoveerde OHL

Berichtdoor Filip Elsen » ma 26 apr 2021, 16:29

Tien jaar geleden promoveerde OHL na 61 jaar weer naar eerste klasse. Toenmalig TD Eddy Vandezande: “Alle puzzelstukken vielen op hun plaats”

Afbeelding

Na de ontvangst van de kampioenen door het stadsbestuur was het tijd voor een herdenkingsfoto op de pui van het stadhuis. Met onder meer een fiere Eddy Vandezande, bovenaan naast de Leuvense schepen Dirk Vansina © Vertommen

Op paasdag 24 april 2011 kroonde OHL zich op de Bosuil tot kampioen in tweede klasse. Het was 61 jaar geleden dat een Leuvense club doorstootte tot de elite van het Belgische voetbal en dat werd uitbundig gevierd. Toenmalig technisch directeur Eddy Vandezande: “Dat seizoen werd grondig voorbereid en alle puzzelstukken vielen al vlug op hun plaats.”

Herman Meersseman 26-04-21

Eddy Vandezande was al jaren TD bij de Zwarte Duivels Oud-Heverlee en na de groot-Leuvense voetbalfusie in 2002 werd hij ook TD van OHL. “Na de promotie naar tweede klasse in 2005, kenden we drie goede seizoenen waarin we zesde, vijfde en derde eindigden. Daarna volgden twee tegenvallende campagnes: twaalfde en negende. Vooral door een gebrek aan financiële draagkracht en omdat toptalenten als Dennis Odoi en Jeroen Simaeys weggehaald werden. Er moést iets gebeuren om van OHL weer een ambitieuze club te maken.”

Eddy overlegde met zijn vader Albert Vandezande en met Louis Tobback , de burgemeesters van Oud-Heverlee en Leuven die samen met Eddy en de Leuvense schepen van Sport Carl Devlies in 2002 de fusie vorm hadden gegeven. Er werd een langetermijnvisie uitgedacht.

Betere spelers, sterke coach

Jan Callewaert, de grote man achter het softwarebedrijf Option, werd voorzitter. “Er kwamen ook enkele bijkomende investeerders waardoor we eindelijk werk konden maken van een sterkere spelerskern. Om te beginnen zochten wij een sterke trainer die paste in de filosofie van de club en die ook met jongeren kon werken. Ik polste al in de lente van 2010 Ronny Van Geneugden, ex-hoofdcoach van Racing Genk, waar hij jeugdig talent kansen had gegeven. Het klikte meteen met Ronny. Hij kon deels zijn ploeg zelf samenstellen. De diepe spits hadden wij al aangetrokken: Hamdi Harbaoui, topschutter van derdeklasser Wezet. Ook Yves Lenaerts, de derde doelman van Club Brugge en een crème van een gast, hadden we al vastgelegd. En Nicky Hayen stond op onze radar.”

“In samenspraak met toenmalig assistent-coach Hans Vander Elst werd beslist OHL-boegbeeld Bjorn Ruytinx, Maxime Annys, Joeri Vastmans en de jonge Tail Schoonjans aan boord te houden. Ronny haalde Jordan Remacle en Pieter Nys weg bij hun Nederlandse club en verder ook ‘werkpaard’ Kenneth Van Goethem, Wim Raymaekers en Wouter Scheelen. De transfers waren schoten in de roos. Al vlug merkte je dat het goed zat: tussen de spelers onderling klikte het fantastisch, tussen spelers en staf ook, en tussen spelers, staf en bestuur. Je zag de ploeg week na week groeien, die jongens stegen stuk voor stuk boven zichzelf uit. En al vlug enthousiasmeerden zij de fans. Kortom, alle puzzelstukken vielen in elkaar.”

“Nadat wij, vooral door een falende arbitrage, op speeldag 20 met 4-1 van titelkandidaat Lommel verloren en zeven punten achterstand telden op de Limburgers, zei Ronny Van Geneugden in de kleedkamer vol ontgoochelde jongens dat OHL alsnog de titel zou grijpen. De spelers gingen er nog feller en eendrachtiger tegenaan dan ze dat al deden en dat resulteerde uiteindelijk in de titel.”
“Fans komen terug”

“Toen de spelersbus de avond na de match in de Bosuil triomfantelijk de parking van Den Dreef opreed en ik daar honderden fans zag zingen en dansen, zei ik tot mijn vrouw en zoon : ‘Kijk eens wat hier allemaal mogelijk is’. Onze aanhang was gegroeid van tweeduizend tot zevenduizend fans. Later, na mijn periode, hebben we als club nog enkele klappen gekregen: twee degradaties en nipt de tuimeling naar het amateurvoetbal vermeden. Duizenden fans haakten af. Maar die komen wel terug, als OHL het voetbal blijft opdienen dat ze dit seizoen brachten – afgezien van de laatste wedstrijden dan.”

In januari 2012 stopte Eddy als TD. “Het was allemaal veel professioneler en tijdrovender geworden. Ik kon dat niet langer combineren met mijn job als zaakvoerder bij familiebedrijf Vandezande Construct. En enkele OHL-bestuurders hadden ook niet dezelfde visie. Ik ben OHL wel altijd trouw gebleven en mis geen match van deze mooie club.”

http://www.hln.be/sport-in-de-buurt/ti ... ~a8171892/
Avatar gebruiker
Filip Elsen
Pale man in black
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: di 15 apr 2014, 17:53
Supportersclub: Den Dreef

OHL PODCAST - 10 geleden kampioen

Berichtdoor luckie » ma 26 apr 2021, 16:58

OHL PODCAST - 10 geleden kampioen

Afbeelding



Dag op dag tien jaar geleden schreven de manschappen van coach Ronny Van Geneugden geschiedenis. OH Leuven veroverde op de mythische Bosuil de titel in tweede klasse. Een ongezien volksfeest barstte los in Leuven. Meer dan 60 jaar na Stade Leuven konden de Leuvenaars zich immers opnieuw verheugen op eersteklassevoetbal aan Den Dreef.

http://open.spotify.com/show/2lwrJYBHftplI3SS1bKE7q

http://www.ohleuven.com/nieuws/2115445 ... r-kampioen
Laatst bijgewerkt door luckie op ma 26 apr 2021, 17:05, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Herbeleef het wonderjaar 2010-2011 van OHL

Berichtdoor luckie » ma 26 apr 2021, 17:00

Herbeleef het wonderjaar 2010-2011 van OHL

http://www.robtv.be/nieuws/docu-herbel ... ohl-117476

We blikken met hoofdrolspelers van toen terug op het wonderjaar van OHL, dat na 61 jaar opnieuw promoveert naar eerste klasse. Voorzitter Jan Callewaert, trainer Ronny van Geneugden, topschutter Hamdi Harbaoui, Bjorn Ruytinx, Yves Lenaerts, Maxime Annys en Wim Raymaekers vertellen honderduit over wat ze zelf het mooiste jaar van hun leven noemen.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

“Knuffelen en klinken met de spelers, zalig was dat”

Berichtdoor luckie » di 27 apr 2021, 07:27

Tien jaar geleden promoveerde OHL na 61 jaar weer naar eerste klasse. Supporters Kristel Van Overloop en Stef Keyaerts: “Knuffelen en klinken met de spelers, zalig was dat”

Afbeelding

Op paasdag 24 april 2011 kroonde OH Leuven zich op de Bosuil tot kampioen in tweede klasse. Het was 61 jaar geleden dat een Leuvense club doorstootte tot de elite van het Belgische voetbal en dat werd uitbundig gevierd. Niet in het minst door de fans.

Herman Meersseman 27-04-21

OHL, dat is een essentieel deel van ons leven”, zeggen Kristel Van Overloop en Stef Keyaerts uit Leefdaal, twee flamboyante supersupporters. Zij baat ‘Kristelines’ uit, een winkel waar je ambachtelijke pralines en streekproducten vindt. Hij is zelfstandig loodgieter en als ‘Stefke Lood’ treedt hij regelmatig op als schlagerzanger. “Elke thuiswedstrijd zijn wij present. Sinds die kampioenenmatch rijden wij niet langer met onze eigen wagen, maar als lid van supportersclub Pigeon d’Or met de bus mee op verplaatsing”, zegt Stef.

“Uitgerekend die beslissende wedstrijd in Antwerpen waren wij er niet bij”, grijnst Kristel. “Ik lag in het gips na een beenbreuk. Stef bleef thuis om mij te verzorgen. Wij zaten nagelbijtend en supernerveus te luisteren naar de evolutie van de wedstrijd van OHL en die van titelconcurrent Lommel.”

“Ik ben toen ‘s avonds wel alleen naar Den Dreef getrokken waar een spontaan volksfeest plaatsvond”, zegt Stef. “Een week later, de laatste match van het seizoen aan Den Dreef, was ik er wél bij”, vult Kristel aan. “Ik stormde mee het veld op, huppelend op mijn krukken. (grijnst) Ik heb de spelers, staf, clubbestuurders en bij wijze van spreken ook alle zevenduizend andere aanwezigen geknuffeld. (lacht) En ettelijke pintjes gedronken, met de spelers en met de andere fans. Zalig was dat.”

Eigenlijk was dat hele seizoen één groot feest”, zegt Stef. “Na een wat aarzelende start bouwde de ploeg een geweldige thuisreputatie op. Na elke goal brulden we ‘Sweet Caroline’ mee, na afloop van de match kwamen de spelers richting fans toe, om samen te vieren en om samen pinten te drinken ook. Met aan het hoofd de ‘Magic Four’: boegbeeld Bjorn (Ruytinx), de supervriendelijke Yves (Lenaerts), Wim (Raymaekers) en Maxime (Annys). Aangevuld met loltapper Jordan (Remacle) en de anderen. Een fantastische spelersgroep was dat. We zijn hen nog dikwijls gevolgd toen zij met hun ploegmaats gingen nafeesten op de Grote Markt.”

“Met zeker de helft van de toenmalige kern zijn wij in contact gebleven. Ook met enkele spelers die de jaren nadien bij OHL aantraden. Met de Nigeriaanse spits Chuka – voor hem heb ik nog de chocoladereep ‘Chukalat’ bedacht (lacht) – en ook met Puga, de Zimbabwaan Karuru, Azevedo, enzovoort. Maar zo’n héle spelerskern met alleen maar topgasten, geweldige voetballers en ambiancemakers zoals die kampioenenploeg van 2011, dat bestaat niet meer.”

“Fan in goede én kwade dagen”

“De jaren na die promotie hebben wij ook minder aangename tijden gekend. We degradeerden twee keer. En de twee promoties die wij nadien weer vierden, waren hoogtepunten, maar die ontlading van blijdschap en geluk van in 2011 was qua beleving toch anders. Wij zijn wel hondstrouwe supporters, in goede en in kwade dagen. Als het goed gaat, zitten de tribunes vol. Als het niet zo goed gaat, blijven alleen de échte fans over, zoals wij. Twee jaar geleden streed OHL in 1B tot de laatste speeldag om niet te degraderen en naar het amateurvoetbal weg te glijden. In die periode vulden de supportersclubs hooguit twee bussen bij uitmatchen. Wij waren daar wél bij. En toen een gedeelte van de fans afhaakte bij de overname van de club door King Power, bleven wij OHL trouw, al hadden ook wij aanvankelijk wat twijfels. Al heel vlug bleek dat de Thaise bazen het écht goed voor hebben met de club.”

“Laten wij hopen dat, eenmaal er publiek naar het stadion mag, wij weer volop kunnen genieten van OHL. De tijden zijn veranderd, de afstand tussen spelers en fans is figuurlijk groter geworden. Jammer, want een sterke band tussen spelers en fans is belangrijk voor de beleving binnen de club, zo leerden wij in 2011. Ik hoop dat wij af en toe nog eens écht contact met de spelers kunnen hebben en samen met hen een pint kunnen drinken. Op de Fandag bijvoorbeeld.”

http://www.hln.be/sport-in-de-buurt/ti ... a41ffa049/
Laatst bijgewerkt door luckie op wo 28 apr 2021, 08:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Berichtdoor luckie » wo 28 apr 2021, 07:44

Chris Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Afbeelding

Op paasdag 24 april 2011 kroonde OH Leuven zich op de Bosuil tot kampioen in tweede klasse. Tot dan was het al 61 jaar geleden dat een Leuvense club nog doorstootte tot de elite van het Belgische voetbal. Dat werd uitbundig gevierd, ook door Chris Vandebroeck. Van de OHL-bestuurders van toen is hij de enige die nu nog een topfunctie bekleedt binnen de club.

Herman Meersseman 28-04-21

Chris Vandebroeck, nu samen met voorzitter Khun Top, ondervoorzitter Khun Apichet, het Leicester-duo Susan Whelan–Jon Rudkin en CEO Peter Willems lid van de ‘Board’, het hoogste beslissingsorgaan van OHL, was sinds het ontstaan van de fusieclub in 2002 lid van de raad van bestuur, woordvoerder en advocaat van de club én van 2016 tot 2018 ook clubvoorzitter.

“Als tweedeklasser haalde OHL wel de regionale pers, maar nauwelijks de nationale media”, zegt hij. “Tot die 24ste april, toen de spectaculaire blijde intrede van onze kersverse kampioenen aan Den Dreef, juichend op het dak van de spelersbus die door honderden feestende fans werd opgewacht, live op Sportweekend kwam. Plots besefte de hele Belgische pers het historische van de promotie. Ik herinner me nog de verbaasde blikken van de journalisten, toen Louis Tobback in één adem de namen van alle spelers opnoemde die met Stade Leuven in 1950 naar de ereklasse waren gepromoveerd.” (lacht)

OHL wraakt voor één keer de ref

“Er waren twee kantelmomenten in het seizoen 2010-2011”, zegt Vandebroeck. “De eerste in januari 2011, de uitmatch bij toenmalig leider Lommel. Door meerdere dubieuze scheidsrechterlijke beslissingen verloren wij met 4-1 en liep Lommel op ons uit in de stand. Coach Ronny Van Geneugden vroeg het bestuur om scheidsrechter Dierick te wraken. Ik was daar geen voorstander van, OHL had dat nooit voordien gedaan en zou dat later ook niet meer doen.”

Afbeelding

De kampioenen doen hun intrede voor de supporters aan Den Dreef.

Ronny bleef aandringen en uiteindelijk wraakten wij de ref. Wij gingen ook in beroep tegen de vier strafspeeldagen die het bondsparket aan Tail Schoonjans had voorgesteld, na een rode kaart vroeg in de match. Met beeldmateriaal kon ik aantonen dat Tail ten onrechte was uitgesloten en hij werd vrijgesproken. Dat dubbele onrecht heeft Ronny Van Geneugden toen uitgespeeld om de spelers extra te motiveren.”

“Met succes, want terwijl Lommel morste met de punten, bleven wij winnen. Een speeldag of vijf voor het einde van de competitie wonnen wij met 0-1 in Roeselare, een goal van Hamdi Harbaoui in blessuretijd. Omdat Lommel weer punten verloor, kwamen we voor het eerst aan de leiding. Toen dacht ik: dit geven we niet meer af. Dat dachten ook de spelers, maar Ronny bezwoer hen tegen de media te blijven zeggen dat de top drie het doel bleef. (lacht) Enkele weken later waren de titel en de promotie een feit.”

Leuvense fans zijn kritisch

In het kampioenenseizoen steeg het aantal toeschouwers aan Den Dreef van twee- naar zevenduizend. En de daaropvolgende drie seizoenen in hoogste klasse tot ruim achtduizend. Een paar jaar later, in 1B, zaten gemiddeld nog hooguit 4500 fans in de tribune. De commotie rond de overname door buitenlandse investeerders speelde daarbij ook wel een rol.

In de Leuvense regio zijn de mensen heel kritisch. Zijn de uitslagen goed, dan zitten de tribunes vol en wordt er gedanst en gefeest. In mindere periodes is er veel kritiek en blijft een deel van de fans weg. Velen hadden ook grote twijfels bij de overname. Ook hevige critici van toen, beseffen nu dat de komst van King Power en van Vichai en zijn zoon Aiyawatt ‘Khun Top’ Srivaddhanaprabha een zegen was en is voor de club. Ik ben er zeker van dat zonder corona, de tribunes van Den Dreef dit knappe seizoen weer waren volgelopen.”

Beker van België

”Of de beleving en de ambiance dan zullen kunnen tippen aan die van het kampioenenseizoen, is nog de vraag, maar ik geloof er in. Fans en spelers die samen pinten gaan drinken op de Oude Markt, dat zit er in de steeds professionelere voetbalwereld waarschijnlijk niet meer in. Voor de titel spelen in 1A, dat is allicht iets te veel gevraagd. (lacht) Bijvoorbeeld de bekerfinale spelen, zou een geweldig alternatief zijn. En de tribunes doen ‘ontploffen’, zoals tien jaar geleden.”

http://www.hln.be/sport-in-de-buurt/ti ... ~ab4838d4/
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Berichtdoor luckie » wo 28 apr 2021, 10:21

luckie schreef in Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”:Chris Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Afbeelding

http://www.hln.be/sport-in-de-buurt/tie ... ~ab4838d4/


----------------------------
1. Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen.” Dit nadat onder zijn ondeskundig bewind 'ze' Den Dreef hebben laten leeglopen.

2. Vandebroeck: "In de Leuvense regio zijn de mensen heel kritisch." Integendeel de Leuvense supporters zijn niet kritisch genoeg geweest voor dat wanbestuur en het systematisch verval na die promotie.

3. Vandebroeck: "Coach Ronny Van Geneugden vroeg het bestuur om scheidsrechter Dierick te wraken. Ik was daar geen voorstander van, OHL had dat nooit voordien gedaan en zou dat later ook niet meer doen.” Dit is deloyaal en een natrappen na een genomen beslissing. Een woordvoerder onwaardig. Onwaarschijnlijk toch dat het toenmalige communicatiehoofd zijn eigen communicatie zelf afschiet en nu tien jaar later in vraag stelt.

Trouwens dat klopt niet want op 18 april 2018 verscheen dit op de website en twitterpagina van OHL: "Omdat de scheidsrechterlijke beslissingen van Bram Van Driessche in de wedstrijd tegen KV Kortrijk zo flagrant in ons nadeel waren, besliste OH Leuven om klacht in te dienen bij scheidsrechtersbaas Johan Verbist."

http://twitter.com/OHLeuven/status/986589230980849664

En op 4 november 2019 vond OHL terecht dat ze het stilleggen van de wedstrijd OHL-Union door Jordy Vermeire, omdat het licht herhaaldelijk uitviel in Leuven moest contesteren. Op de twitterpagina van OHL verscheen dit: "Onze club bereidt een sterk dossier voor rond de lichtproblemen van vorige week vrijdag in de partij tegen Union. De club wil aantonen dat ze geen schuld treft." OHL vreesde te verliezen met forfaitcijfers.

http://twitter.com/OHLeuven/status/1191358300702547969

Dit is dus ook totaal deloyaal naar deze twee laatste beslissingen van het huidige bestuur van de club.

4. Wat Vandebroeck ook niet graag deed was: doordrukken tegen Moeskroen om hun licentie in vraag te stellen. Evenmin Van Der Schueren die zijn bestuursfunctie hiervoor bij de KBVB niet op de helling wilde zetten. Enkele jaren later brachten de bestuurders van Waasland-Beveren wel de moed op om hun club consequent tot het uiterste te verdedigen, zoals het betaamt. Nog minder traden hij en Van Der Schueren op tegen de OHL-Bayatspelers die ons (on)opzettelijk in de steek lieten op Moeskroen en Oostende. Voor het gekende gokprobleem van de spelers keek het toenmalige bestuur ook zwijgzaam en laf de andere kant op. We zakten hierdoor zelfs naar 1B, kwamen in financieel woelwater terecht en was dit één hoofdoorzaak voor de noodgedwongen verkoop van onze club.

5. Vandebroeck werd abrupt voorzitter van OHL toen Jimmy Houtput verplicht moest opstappen. Hij werd vakkundig door Van Der Schueren in dit zwart gat gestoken. Houtput was internationaal in opspraak gekomen door een undercoveroperatie van het Britse The Telegraph naar third party ownerships in het professionele voetbal. Het omzeilen van het TPO bleek op OHL geen enkel probleem te zijn.

Ook hier speelde Vandebroeck een grote rol: In HLN verscheen op 24 september 2014 deze tekst: Japanner(s) naar OHL? De jongste dagen gonst het van de geruchten dat OHL overweegt in zee te gaan met een buitenlandse investeerder die in ruil voor forse sponsoring een aantal Japanse voetballers bij de Leuvense club zou stallen. “Indianenverhalen” reageert clubwoordvoerder Chris Vandebroeck. "Het is wel zo dat enkele bestuursleden een denkpiste hebben gelanceerd. Zij stellen voor tijdens de winterstop één sterke Japanse voetballer die een sportieve meerwaarde zou kunnen betekenen, in de kern op te nemen. Dat zou de deuren kunnen openen naar Japanse bedrijven die in ons land actief zijn. Extra sponsoring is altijd welkom." Precies deze ontkenning vanuit het bestuur vergrootte de geloofwaardigheid van dit bericht en deed ons eens te meer huiveren. Het ging immers over een (Zuid-)Amerikaanse investeringsgroep die door middel van een kapitaalsinbreng in de vorm van een plaatsing van Japanse spelers met de garantie van in de eerste ploeg terecht te komen via een Belgische tussenpersoon, zeg maar een makelaar. Een indianenverhaal zei Vandebroeck. Niets van. Vandebroeck stond aangeschoten in de loges openlijk ruzie te maken met Michel Degroote en bracht daar toen zelf naar buiten dat er Japanners op komst waren. Dit was het fameuze Helsinki-syndroom op de club. Ze waren effectief aan het onderhandelen met een (Zuid-)Amerikaanse investeringsgroep, Sportacus, om inderdaad zo'n spelers aan te trekken met wel degelijk zekerheid tot opstelling. Vandebroeck en Van Der Schueren rekenden op een winst van 1.000.000 euro door Japannertjes in de ploeg te droppen. In Helsinki zou dat immers gelukt zijn. Callewaert heeft deze deal nog kunnen tegenhouden. Toen die piste operationeel kon worden en goedgekeurd ging worden in de Raad van Bestuur belandde deze denkpiste in station ‘terminus’ toen de toenmalige voorzitter Callewaert na één telefoontje met Coucke en Devroe van Oostende deze ganse piste afschoot en er geen denken meer aan was.

Grootsprakerig stelde Chris Vandebroeck op 21/10/2014 in Het Nieuwsblad: ‘Er lijkt in of dicht bij de club een strekking te bestaan die bewust halve waarheden en leugens vertelt aan de harde supporterskern om een eigen verbogen agenda te realiseren. Het is daarom dat we deze keer hard zullen optreden, niet tegen de misleide supporters, maar tegen de misleiders. We willen niet dat onze club besmet raakt door Limburgse of Luikse toestanden.” Het moet gezegd: ze hebben hun belofte hard gemaakt. Een aantal bestuurders werden definitief koudgesteld. Au fond waren er op den duur maar drie bestuurders meer die spreekrecht hadden: Paul Van Der Schueren, Jimmy Houtput en Chris Vandebroeck. Desondanks bleven de tegenspraken en anomalieën voortduren.

6. Vandebroeck deed zijn intrede op OHL tijdens de fusie van Oud-Heverlee, Daring Leuven en Stade Leuven. Carl Devlies stelde aan de bestuurders die bezig waren met de fusie voor om eens contact te nemen met ene Chris Vandebroeck, die als advocaat-stagiar ooit werkte op zijn advocatenkantoor. Dat deden ze. Vandebroeck beweerde heel interessante en belangrijke mensen te kennen die bereid waren om veel geld te investeren in de fusie. Maar hij weigerde namen te noemen. Dit sleepte een heel lange tijd aan. Hij mocht zogezegd niet in de plaats van die mensen praten.

Uiteindelijk loste hij de naam van Jean-Baptiste Claes. Maar er was een kleine maar: Jean-Baptiste Claes ging dit alleen maar doen wanneer hij in het persoonlijke bezit kwam van 'de transferrechten van de spelers." Na lange discussies werd dit geweigerd. Vandebroeck bleef herhalen dat dit een grote gemiste kans was.

Omdat ze overtuigd waren dat Vandenbroeck interessante investeerders ging aanbrengen kreeg hij zijn eigen plaatsje in het bestuur van OHL. Dit bleek een ijdele en loze belofte te zijn en rechtvaardigde niet (langer) zijn bestuursplaats. Hij had eigenlijk nooit mogen toegetreden zijn tot dit bestuur. Hij heeft er zich listig ingepraat.

7. Vlaamse Investeerders en Carl Devlies zorgden ervoor dat het trio Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput OHL niet konden verkopen aan hun 2de groep Chinezen. Op een bepaalde moment hadden ze ook al Tobback in hun richting laten meestappen en ging die met die verkoop akkoord. Die Vlaamse investeerders wilden OHL overnemen, maar dat wilden het trio Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput niet. Eén van die Vlaamse Investeerders was: Jean-Baptiste Claes. Omdat deze laatste plots aan de andere kant stond was hij voor Van Der Schueren-Vandebroeck geen goede optie meer. Nochtans vroeg Claes niet meer naar die transferrechten van de spelers.

8. Nadat de verkoop aan hun 2de groep Chinezen niet doorging, de financiële krater te groot was en de Vlaamse Investeerders kwamen opzetten namen Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput de vlucht naar voor en belde Vandebroeck uit pure ellende zijn vriend Degraen op om OHL te verkopen. Degraen kwam af met King Power en werkte deze uitverkoop af. Dit is louter zijn verdienste. Van Der Schueren en Vandebroeck ontkenden in alle toonaarden dat er een verkoop was en spraken van een 10-jarige overeenkomst met King Power als 'investeerder'.

Volgens hun eigen bewoordingen werden Vandebroeck en Van Der Schueren uitdrukkelijk door King Power verzocht om te zorgen voor de 'continuïteit'. Op ROB zei Vandebroeck dit hierover: "Jullie gaan toch allemaal aan boord blijven want dit is essentieel voor de continuïteit." Dit moet als muziek in hun oren hebben geklonken.

9. Het financieel beleid van Van Der Schueren was uiterst rampzalig en dodelijk voor OHL. Het meesterplan van voetbal architect Van Der Schueren, namelijk zijn hervorming van de 2de klasse naar 1B was voorspelbaar de doodsteek voor deze afdeling. Wie uit 1A zakte kwam automatisch terecht in 1B op een voetbalkerkhof. Precies door deze rampzalige hervorming kwamen alle kleinere voetbalclubs in de verkoopetalage terecht en werden ze niets minder dan zeer gewilde weerloze prooien voor buitenlandse investeerders.

Nog erger is dat Van Der Schueren de uitvinder van het 'meervoudig stemrecht met wisselende meerderheden', een bestuurlijke truc die hij toepaste in zijn beleid op OHL om er zich bestuurlijk via de tactiek van verdeel en heers te kunnen handhaven, ook kon introduceren in de Belgische competitie. Door dit gedrocht waarbij de G5 ploegen elk 3 stemmen kreeg, konden deze G5 ploegen ongegeneerd hun coup plegen. Hierdoor verzwakten de K13 met elk 2 stemmen en de 1B met elk 1 stem nog veel meer.

Op OHL zat dit 'meervoudig stemrecht' zo in elkaar: Het stemmenaantal: a. de 1ste groep investeerders: Callewaert: 400.00 euro = 100 stemmen, Houtput: 200.000 = 100 stemmen en Denteneer: 100.000 = 100 stemmen - b. de 2de groep investeerders: De Smet: 200.000 = 1 stem, Haegemans: 100.000 = 1 stem en Struyf: 200.000 = 1 stem. Van Der Schueren zette 75.000 euro loon om in aandelen en wilde hiervoor 100 stemmen. Callewaert zorgde er toen voor dat hij hiervoor maar 1 stem kreeg. Temeer omdat Van Der Schueren al als B-vennoot door 625 euro reeds 100 stemmen had. Van Der Schueren wilde deze truc later nog eens herhalen. De door Jan Callewaert aangebrachte investeerders: Bart De Smet, Luc Haegemans en Johan Struyf die samen 500.000 euro kapitaal inbrachten op de club (= 38,98% van het clubkapitaal) hadden samen 0,21% van de stemmen in handen! Eén 'founding father' met zijn 625 ingebrachte euro's had dus 31,66 x meer te zeggen dan deze drie investeerders, die samen 800 keer meer kapitaal inbrachten dan één 'founding father'. Het cynische is dat alle investeerders letterlijk hun geld zijn kwijtgespeeld, omdat de waarde van hun aandelen verdampte. Van Der Schueren zorgde er eigenhandig en heimelijk voor dat alleen Houtput en Denteneer al hun geld volledig terug kregen via de verkoop van de club aan King Power. Het is nogal wieddes dat deze wijze van omgaan met een investeerder absoluut 'not done' was. Dit is de hoofdreden waarom tot op het heden moeilijk is om nieuwe lokale sponsors/investeerders te vinden op OHL.

Toen Houtput voorzitter werd bleek dat er zelfs enkele founding-fathers waren die hun 625 euro niet hadden (vol)gestort en toch hadden deze het op de club voor het zeggen. Houtput noemde deze mensen 'zeer verdienstelijke mensen'. Maar toen hij publiekelijk de vraag werd gesteld of hij ze zelf allemaal ook zou hebben uitgekozen, dan zei hij dat hij op deze vraag zijn joker wilde inzetten. Sommigen bleken blijkbaar dan toch niet zo verdienstelijk. Het waren volgens Houtput ook maar 'passanten' op de club. Vreemd dat die founding-fathers zich onder impuls van Van Der Schueren zichzelf plots zagen en benoemden als 'noodzakelijke verankeraars' en klampten deze handpoppen zich vast aan hun zitje.

Onlangs, in de beursplannen van Club Brugge dacht Verhaeghe een 'dubbel stemrecht' in te voeren voor zijn historische eigenaars. Dit betekende dat wie langer dan twee jaar aandeelhouder is - onder meer de groep rond voorzitter Bart Verhaeghe - daardoor per aandeel over twee stemmen zou beschikken. In Brugge noemen ze dit gedrocht 'een erfenis' die hij meebracht uit de KBVB en Pro-league gewoonten uit Brussel. Deze poging was een van de redenen waarom toekomstige beleggers niet happig waren en de beursgang afgeblazen werd.

Waasland-Beveren kaartte dit 'meervoudig stemrecht ' aan bij de Belgische Mededingingsautoriteit die hierover nog een uitspraak ten gronde moet doen. Gauthier Ganaye van KV Oostende zegt hierover het volgende: "De manier waarop de Pro League werkt, met een G5 binnen een grotere organisatie, is ongekend in het voetbal. Dat is aanvaarden dat er binnen een organisatie nog een gesloten kleinere groep functioneert. Het principe van een gesloten groep is dat je niet wilt dat anderen toegang krijgen. Uiteraard stoort het die mensen wat wij doen. Ons succes van dit seizoen stoort velen." De G5 ploegen zijn ondertussen hun klaagzang begonnen over buitenlandse investeerders zoals King Power. Deze Calimero houding is ongepast en bespottelijk. Van Der Schueren werd door de G5 hiervoor bedankt met een zitje in het bestuur van de KBVB. Hij zou er zich nu bezig houden met het vrouwenvoetbal. Voor wat hoort wat, nietwaar.

De geschiedenis leert dat Van Der Schueren in plaats van de grote visionaire voetbalarchitect te zijn au fond niets meer is dan de ultieme doodgraver van de fusieclub Oud-Heverlee Leuven en het Belgische klassieke voetballandschap.

Het heeft een tijd geduurd maar King Power begreep het uiteindelijk wel: het was essentieel dat ze afstand namen van Paul Van Der Schueren en daardoor veranderden de criteria noodgedwongen in de overeenkomst of overname en zo werd de overname iets totaal anders dan datgene dat ze in gedachten hadden.

10. Vandebroeck stond en staat meer niet dan wel aan de juiste kant van de OHL-geschiedenis.

11. Moesten de Leuvense supporters echt kritisch geweest zijn dan joegen ze dat toenmalige bestuur na die laatste degradatie en het vier jaar sukkelen in 1B met pek en veren voorgoed het stadion uit. Gelukkig zorgde de klacht van Waasland-Beveren ervoor dat, ook al verloren we de beide finalewedstrijden tegen Beerschot, toch naar 1A mochten.

12.We moeten er vooral op rekenen dat King Power Chris Vandebroeck en Paul Van Der Schueren, deze twee bestuurlijk geërfde mannen in hun board of in hun omgeving correct kan plaatsen in hun woorden en daden en hierbij aansluitend het duistere VZW-verhaal, waar Van Der Schueren nog altijd heimelijk in de achtergrond de scepter zwaait volledig afhandelt. Zodanig dat er absolute duidelijkheid komt over deze 10-jarige overeenkomst/overname met King Power als 'investeerder/eigenaar'. Want kritische Leuvens supporter willen nooit meer terug naar die rampzalige paar jaren voor King Power !

Deze pijnlijke en misselijk makende historische waarheden mogen door 'kritische supporters' nooit vergeten worden.
Laatst bijgewerkt door luckie op zo 02 mei 2021, 16:50, in totaal 12 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
luckie
Luckieleaks
 
Berichten: 42551
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 17:19
Supportersclub: Den Dreef

Re: Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Berichtdoor Will » do 29 apr 2021, 19:08

luckie schreef in Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”:
luckie schreef in Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”:Chris Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen”

Afbeelding

http://www.hln.be/sport-in-de-buurt/tie ... ~ab4838d4/


----------------------------
1. Vandebroeck: “Wij willen Den Dreef weer doen vollopen.” Dit nadat onder zijn ondeskundig bewind 'ze' Den Dreef hebben laten leeglopen.[/colo

[color=#0000FF]2.
Vandebroeck: "In de Leuvense regio zijn de mensen heel kritisch." Integendeel de Leuvense supporters zijn niet kritisch genoeg geweest voor dat wanbestuur en het systematisch verval na die promotie.

3. Vandebroeck: "Coach Ronny Van Geneugden vroeg het bestuur om scheidsrechter Dierick te wraken. Ik was daar geen voorstander van, OHL had dat nooit voordien gedaan en zou dat later ook niet meer doen.”

Dat klopt niet want op 18 april 2018 verscheen dit op de website en twitterpagina van OHL: "Omdat de scheidsrechterlijke beslissingen van Bram Van Driessche in de wedstrijd tegen KV Kortrijk zo flagrant in ons nadeel waren, besliste OH Leuven om klacht in te dienen bij scheidsrechtersbaas Johan Verbist."

http://twitter.com/OHLeuven/status/986589230980849664

En op 4 november 2019 vond OHL terecht dat ze het stilleggen van de wedstrijd OHL-Union door Jordy Vermeire, omdat het licht herhaaldelijk uitviel in Leuven moest contesteren. Op de twitterpagina van OHL verscheen dit: "Onze club bereidt een sterk dossier voor rond de lichtproblemen van vorige week vrijdag in de partij tegen Union. De club wil aantonen dat ze geen schuld treft." OHL vreesde te verliezen met forfaitcijfers.

http://twitter.com/OHLeuven/status/1191358300702547969

4. Wat Vandebroeck ook niet graag deed was: doordrukken tegen Moeskroen om hun licentie in vraag te stellen. Evenmin Van Der Schueren die zijn bestuursfunctie hierdoor bij de KBVB niet op de helling wilde zetten. Enkele jaren later brachten de bestuurders van Waasland-Beveren wel de moed op om hun club consequent tot het uiterste te verdedigen , zoals het betaamt. Nog minder traden hij en Van Der Schueren op tegen de OHL-Bayatspelers die ons (on)opzettelijk in de steek lieten op Moeskroen en Oostende. Voor het gekende gokprobleem van de spelers keek het toenmalige bestuur ook zwijgzaam en laf de andere kant op. We zakten hierdoor zelfs naar 1B, kwamen in financieel woelwater terecht en was dit één hoofdoorzaak voor de noodgedwongen verkoop van onze club.

5. Vandebroeck werd abrupt voorzitter van OHL toen Jimmy Houtput verplicht moest opstappen. Hij werd vakkundig door Van Der Schueren in dit zwart gat gestoken.Houtput was internationaal in opspraak gekomen door een undercoveroperatie van het Britse The Telegraph naar third party ownerships in het professionele voetbal. Het omzeilen van het TPO bleek op OHL geen enkel probleem te zijn.

6. Vandebroeck deed zijn intrede op OHL tijdens de fusie van Oud-Heverlee, Daring Leuven en Stade Leuven. Carl Devlies stelde aan de bestuurders die bezig waren met de fusie voor om eens contact te nemen met ene Chris Vandebroeck. Dat deden ze. Vandebroeck beweerde heel interessante en belangrijke mensen te kennen die bereid waren om veel geld te investeren in de fusie. Maar hij weigerde namen te noemen. Dit sleepte een heel lange tijd aan. Hij mocht zogezegd niet in de plaats van die mensen praten.

Uiteindelijk loste hij de naam van Jean-Baptiste Claes. Maar er was een kleine maar: Jean-Baptiste Claes ging dit alleen maar doen wanneer hij in het persoonlijke bezit kwam van 'de transferrechten van de spelers." Na lange discussies werd dit geweigerd. Vandebroeck bleef herhalen dat dit een grote gemiste kans was.

Omdat ze overtuigd waren dat Vandenbroeck interessante investeerders ging aanbrengen kreeg hij zijn eigen plaatsje in het bestuur van OHL. Dit bleek een ijdele en loze belofte te zijn en rechtvaardigde niet (langer) zijn bestuursplaats. Hij had eigenlijk nooit mogen toegetreden zijn tot dit bestuur. Hij heeft er zich listig ingepraat.

7. Vlaamse Investeerders en Carl Devlies zorgden ervoor dat het kwartet Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput-Tobback OHL niet konden verkopen aan hun 2de groep Chinezen. Die Vlaamse investeerders wilden OHL overnemen, maar dat wilden het trio Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput niet. Eén van die Vlaamse Investeerders was: Jean-Baptiste Claes. Omdat deze laatste plots aan de andere kant stond was hij voor Van Der Schueren-Vandebroeck geen goede optie meer. Nochtans vroeg Claes niet meer naar die transferrechten van de spelers.

8. Nadat de verkoop aan hun 2de groep Chinezen niet doorging, de financiële krater te groot was en de Vlaamse Investeerders kwamen opzetten namen Van Der Schueren-Vandebroeck-Houtput de vlucht naar voor en belde Vandebroeck uit pure ellende zijn vriend Degraen op om OHL te verkopen. Degraen kwam af met King Power en werkte deze uitverkoop af. Dit is louter zijn verdienste. Van Der Schueren en Vandebroeck ontkenden in alle toonaarden dat er een verkoop was en spraken van een 10-jarige overeenkomst met King Power als 'investeerder'.

Volgens hun eigen bewoordingen werden Vandebroeck en Van Der Schueren uitdrukkelijk door King Power verzocht om te zorgen voor de 'continuïteit'. Op ROB zei Vandebroeck dit hierover: "Jullie gaan toch allemaal aan boord blijven want dit is essentieel voor de continuïteit." Dit moet als muziek in hun oren hebben geklonken.

9. Het financieel beleid van Van Der Schueren was uiterst rampzalig en dodelijk voor OHL. Het meesterplan van voetbal architect Van Der Schueren, namelijk zijn hervorming van de 2de klasse naar 1B was voorspelbaar de doodsteek voor deze afdeling. Wie uit 1A zakte kwam automatisch terecht in 1B op een voetbalkerkhof. Precies door deze rampzalige hervorming kwamen alle kleinere voetbalclubs in de verkoopetalage terecht en werden ze niets minder dan zeer gewilde weerloze prooien voor buitenlandse investeerders. Nog erger is dat Van Der Schueren de uitvinder van het 'meervoudig stemrecht met wisselende meerderheden', een bestuurlijke truc die hij toepaste in zijn beleid op OHL om er zich bestuurlijk via de tactiek van verdeel en heers te kunnen handhaven, ook kon introduceren in de Belgische competitie. Door dit gedrocht waarbij de G5 ploegen elk 3 stemmen kreeg, konden deze G5 ploegen ongegeneerd hun coup plegen. Hierdoor verzwakten de K13 met elk 2 stemmen en de 1B met elk 1 stem nog veel meer.

Waasland-Beveren kaartte dit 'meervoudig stemrecht ' aan bij de Belgische Mededingingsautoriteit die hierover nog een uitspraak ten gronde moet doen. Gauthier Ganaye van KV Oostende zegt hierover het volgende: "De manier waarop de Pro League werkt, met een G5 binnen een grotere organisatie, is ongekend in het voetbal. Dat is aanvaarden dat er binnen een organisatie nog een gesloten kleinere groep functioneert. Het principe van een gesloten groep is dat je niet wilt dat anderen toegang krijgen. Uiteraard stoort het die mensen wat wij doen. Ons succes van dit seizoen stoort velen." De G5 ploegen zijn ondertussen hun klaagzang begonnen over buitenlandse investeerders zoals King Power. Deze Calimero houding is ongepast en bespottelijk. Van Der Schueren werd door de G5 hiervoor bedankt met een zitje in het bestuur van de KBVB. Voor wat hoort wat, nietwaar.

De geschiedenis leert dat Van Der Schueren in plaats van de grote visionaire voetbalarchitect te zijn au fond niets meer is dan de ultieme doodgraver van de fusieclub Oud-Heverlee Leuven en het Belgische klassieke voetballandschap.

Het heeft een tijd geduurd maar King Power begreep het uiteindelijk wel: het was essentieel dat ze afstand namen van Paul Van Der Schueren en daardoor veranderden de criteria noodgedwongen in de overeenkomst of overname en zo werd de overname iets totaal anders dan datgene dat ze in gedachten hadden.

10. Vandebroeck stond en staat meer niet dan wel aan de juiste kant van de OHL-geschiedenis.


ik moet hoognodig kotsen . Een emmer aub
Avatar gebruiker
Will
Peetvader
 
Berichten: 3186
Geregistreerd: ma 14 apr 2014, 13:15
Supportersclub: den dreef
waarschuwingen: 2


Keer terug naar OHL historiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


"like" ons op Facebook!
cron