Switch to full style
Supportersacties, op verplaatsing met de bus, OH-elles...
Forumregels
Plaats een reactie

Eric Vandervaeren terreinverzorger bij OHL

wo 22 jun 2016, 17:51

HUIS TIJDELIJK ONBEWOONBAAR VERKLAARD NADAT GEVEL SCHEURT

Gezin van vijf ontsnapt nipt aan ingestorte steunbalk

Afbeelding

De omgeving rond het huis op de hoek van de Lindensestraat en de Patroonschapsstraat werd afgesloten met nadarhekkens.

Afbeelding

De bewoners van het huis op de hoek van de Lindensestraat en de Patroonschapsstraat zijn in de nacht van maandag op dinsdag opgeschrikt door een steunbalk die het begaf in hun woonkamer. Bewoner Eric Vandervaeren kon met zijn vrouw en drie kinderen nog net op tijd het huis verlaten. De woonst werd ontruimd, net zoals de twee woningen ernaast. Waarom de balk precies bezweek, is voorlopig nog onduidelijk.

"Het was ongeveer 1 uur 's nachts toen ik een luid gekraak hoorde in onze woning", vertelt Eric Vandervaeren, die terreinverzorger is bij voetbalclub OHL. "Ik besefte meteen dat er iets niet klopte - in de 25 jaar dat wij hier wonen, heb ik ons huis nog nooit horen kraken- en ben ik samen met mijn vrouw en drie kinderen naar buiten gegaan", vertelt Vandervaeren. Net op tijd, zo bleek. "We liepen juist de straat op toen een steunbalk in onze living het begaf en naar beneden viel."

Gevel gescheurd

Het resultaat is een gevel die van boven tot onder gescheurd is. Er kwamen ook enkele stenen van de buitenmuur op straat terecht. Vandervaeren verwittigde meteen de hulpdiensten, die beslisten om ook de twee naburige woningen in de Lindensestraat preventief te ontruimen. De stadsarchitect kwam ter plaatse en verklaarde het getroffen huis tijdelijk onbewoonbaar.

Na inspectie mocht de 41-jarige buurvrouw opnieuw in haar huis. De bewoners van het andere huis, een 79-jarige dame en haar 51-jarige zoon, en het gezin Vandervaeren werd afgeraden hun huis nog te betreden tot er stuttingswerken zijn uitgevoerd. In de loop van de week zou er meer duidelijkheid moeten komen over de precieze omstandigheden.

Moeder en zoon worden voorlopig opgevangen door het OCMW, in afwachting van een beschikbare noodwoning.

Even op hotel

Eric en zijn gezin blijven voorlopig even op hotel dankzij hun verzekering. "Maar ik verwacht dat we snel terug naar huis kunnen. Ik heb zelf ondertussen al de binnenkant van de woning gestut", aldus Eric.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuv ... -a2758133/
Plaats een reactie