Awoert sponsors, laat iets weten! Er is een kleine 420 euro verzameld voor de Awoert actie. Er waren leuke ideeën om dit relatief kleine budget maximaal te benutten, maar we wilden ook de positieve flow van de ploeg niet in het gedrang brengen om de mogelijke promotie niet te hypothekeren.
Wat nu? Willen jullie liefst gewoon een terugstorting? Een storting aan een goed doel naar keuze? Bijhouden voor een volgende actie in de toekomst? Andere voorstellen?
Terugstorten lijkt me het meest logische en misschien wel het properste. Laat iets weten, ofwel via PM ofwel hier in het topic.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE: Bedankt!
http://www.ohlforum.be/bedankt-tifo.png
Deel gerust op facebook, en nogmaals bedankt aan iedereen!!!!!!!!
Maarten
Ik zit al een week of vier te broeden op dit topic (heb er al met enkele mensen over gesproken, de onderstaande tekst is inmiddels meer dan een week oud). Ik zou twee grote eindronde-acties willen gevoerd zien. De ene om het beleid op de korrel te nemen, de andere om de spelers aan te moedigen. We hebben nog een aantal weken om daarmee uit te pakken tegen de eindronde, beter nu beginnen dan het laatste moment af te wachten en iets halfslachtigs of kleinschaligs ineen te boksen. Persoonlijk lijkt me dit een interessantere formule dan een boycot. Maar iedereen is vrij te doen en laten wat hij wil. Voor de mensen die de boycot steunen, dat wil niet zeggen dat je hier niet aan kan meewerken:
AWOERT!
Ik ben persoonlijk ook niet opgezet met de prijzen voor de eindronde, maar ik vind het jammer dat net dat op dit ogenblik zoveel aandacht krijgt. Er zijn zaken die al veel langer fout lopen in de bestuurskamer, zaken die veel belangrijker zijn en de toekomst van de club in gevaar brengen. Het gaat echt niet alleen om die eindrondeprijzen of het belabberde voetbal dit seizoen. Dat zijn misschien gevolgen, maar geen oorzaken. Het zijn de oorzaken die moeten aangepakt worden. Elke supporter die vindt dat er iets moet veranderen, draagt voor een stuk mee de verantwoordelijkheid om dat duidelijk te maken om zo het draagvlak te vergroten. Falend transferbeleid, gebrek aan doorstroming van de jeugd en compleet verkeerde opvatting daaromtrent, hardnekkig vasthouden aan postjes terwijl dat duidelijk ten nadele is van de club. En nu dus ook de financiële strop die begint te spannen. There's something rotten in de Staad van OHL.
OLÉ! OLÉ!
Anderzijds maken we nog altijd kans op promotie via de eindronde. En als er één ding is dat ik nog liever doe dan de verantwoordelijken voor de wantoestanden te zien zweten, dan is het wel promoveren. Het kan vreemd lopen in die eindronde, zie vorig jaar Moeskroen, zie 7(?) jaar geleden, toen OHL als 3de uit de reguliere competitie met een 0/18 huiswaarts werd gestuurd in de eindronde. Jammer dat de eindronde niet gratis is, want dan kwam elke abonnee sowieso naar de eindronde. Nu zal dat misschien niet het geval zijn, maar dat neemt niet weg dat we als supporters wel nog ons gewicht in de schaal kunnen werpen om zowel onze ploeg op te zwepen, als om de tegenstander te intimideren. Het is de bedoeling een actie uit te werken die dat versterkt en benadrukt.
WAT/HOE?
Deze acties hoeven niet noodzakelijk banners te zijn binnen het stadion (maar dat is nog altijd een optie). We weten niet eens of het bestuur een kritische banner nog zal toelaten, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen andere actie kan opgezet worden. We kunnen een zoveelste facebookgroep opzetten om tegen elkaar te melken over wat er fout gaat. Maar we kunnen het ook wat grootschaliger aanpakken. Als het bestuur dan kritiek binnen het stadion wil censureren, dan heeft het buiten het stadion nog altijd geen vat. We kunnen out of the box gaan denken, er zijn genoeg alternatieven die veel verder zullen reiken. Betalende media, een luchtboodschap laten brengen (à la"Moyes out" van Manchester United), noem maar op. Hoe specialer, hoe meer media aandacht. Om de spelers aan te moedigen kunnen we voorlopig geen beroep meer doen op ons fantastische tifoteam, dat ook compleet gedesillusioneerd heeft laten weten, de kar niet meer te willen trekken. Tenzij er andere mensen opstaan om het tifoteam af te lossen, is een makkelijkere optie om banners In-John-we-trust-gewijs te laten drukken. Die formaten gaan redelijk groot tegenwoordig. De invulling van de acties staat nog niet vast (lees ook hieronder) maar leuke ideeën zijn welkom. Ik zou vanuit de supporters niet meer dezelfde fout willen maken om personen te viseren (in negatieve zin), die personen kunnen vervolgens makkelijk als zondebok geslachtofferd worden door de overigen, die dan voorts alles op hun beloop kunnen laten, net zoals gebeurde met het ontslag van Callewaert (waarmee ik niet wil zeggen dat die geen schuld trof, maar dat er sindsdien nog niets veranderd lijkt). Uiteindelijk draagt het hele bestuur verantwoordelijkheid (mijn visie daarop). Harde kritiek mag (/moet), persoonlijke beledigingen daarentegen niet en zullen moeilijker worden serieus genomen.
SLAPPE WAS!
Maar dat soort acties kost geld... Ik wil jullie dus eigenlijk vragen wie er zou willen bijdragen om één van beide acties, of beide, te sponsoren. Voor de duidelijkheid, als er 20 mensen 5 euro sponsoren, kan er 1 spandoek van het formaat "In John we trust" gedrukt worden. Indien we 120 mensen vinden die 5 euro willen sponsoren, kunnen we 1/4de van de K bedekken. Dus alle beetjes helpen wel degelijk, maar met grotere bedragen gaat het uiteraard nog sneller. Iedereen geeft naar eigen vermogen, en naar eigen goeddunken. Je zou dan dus kunnen kiezen om enkel positief te sponsoren en geld te geven voor de actie om de ploeg aan te moedigen, of als je een grote cynicus bent, enkel sponsoren om het beleid op de korrel te nemen, of als je wilt dat er iets verandert maar toch de ploeg wil steunen (volgens mij de enige juiste ingesteldheid als supporter, maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit) kan je uiteraard ook beide acties sponsoren. Het is de bedoeling dat het volledige budget ook naar de acties gaat, dus niet in de ene of andere binnenzak of naar deze of gene supportersclub. We kunnen hier alleen maar het goede voorbeeld geven en daar transparant in zijn. Ik zal de rekeninguittreksels openbaar maken voor iedereen die stortte, al dan niet met namen en rekeningnummers onleesbaar gemaakt voor de personen die anoniem wensen te blijven. Met 50 euro kan je niet dezelfde actie voeren als met 500 euro, dat spreekt voor zich. Met 50 euro kunnen we misschien wat flyertjes uitdelen, met 1000 euro, kunnen we een reuzebanner maken, voor nog grotere bedragen kunnen we reclame opties gaan bekijken of meerdere zaken combineren. Wie liever toch de eindronde boycot, wie geen geld wil geven aan de eindronde en dat doet uit principe, wil misschien wel diezelfde centen geven aan zulke acties.
NU!
Ik denk gewoon dat het NU zal moeten gebeuren. Nu we als club nog iets of wat relevant zijn, nu we nog iet of wat gewicht in de schaal kunnen werpen als supporters. Tonen dat we wel aan één zeel kunnen trekken, tonen dat we echt niet "kritisch zijn om kritisch te zijn" en ook het beste voorhebben met de club en de ploeg door die eindronde willen loodsen enerzijds, maar dat we anderzijds het wanbeleid niet langer kunnen pikken. Ik denk dat dat beter is dan elk wat individueel op facebook onze gal te staan spuwen, of met een klein vlagje te staan wapperen met onze favoriete speler erop.
Kortom, valt deze oproep in dovemansoren, dan stopt het hier natuurlijk en wordt het misschien tijd om eens na te denken over onze rol als supporter. Maar ik hoop dat iedereen die hier in 't verleden al zijn ongenoegen uitte over het beleid, of de personen die altijd kost wat kost de club/ploeg willen blijven steunen als supporter, dat die mensen hier nu ook de daad bij het woord gaan voegen. We zullen zien welke stroming het meeste succes kent en dus het grootste budget krijgt (dus ook de "duurste" actie). Komt er niks van in huis, dan wordt alles gewoon teruggestort. Dat spreekt voor zich.
PRAKTISCH:
Dus, laat van je horen. Vind jij het een goed idee, breng dan anderen op de hoogte. Laat ons een minimum bedrag van 5 euro afspreken, maar het spreekt voor zich dat grotere bedragen ook op prijs gesteld worden. Wie wil, blijft anoniem, wie ervoor wil uitkomen, kan een vermelding krijgen. Wil je meedoen, steun je één of beide acties, stort dan minimum 5 euro (voor één actie) op het rekeningnr: BE87 0017 5342 0294 met vermelding van welke actie je wil steunen (de actie om de ploeg te steunen zullen we makkelijkheidshalve "olé! olé!" noemen, de protestactie "awoert!"). En dat liefst ten laatste op maandag 20 april. Dat geeft ons dan nog wat tijd om een treffende actie op poten te zetten voor de eindronde. Voor de goede orde, dit is een nieuw rekeningnummer, maar staat op mijn persoonlijke naam (anders was dat extra papier rompslomp). Dit rekeningnummer zal na de actie ook verwijderd worden. Zoals hierboven al aangehaald, zal ik daar zeer transparant in zijn en de uittreksels laten inkijken, mensen die anoniem wensen te blijven (samen met hun rek nr) onleesbaar maken, en indien er toch van de acties niets in huis zou komen, alles gewoon terugstorten.
Een voorbeeld. Stel dat je €5 wil bijdragen voor enkel een protestactie, je wenst niet anoniem te blijven, geef dan deze vermelding bij je overschrijving van €5:
awoert
Stel dat je €10 euro wil bijdragen voor de protestactie, en €20 voor de steunactie maar wel wenst anoniem te blijven, dan vermeld je dit bij je overschrijving van €30:
. In dit geval blijf je uiteraard anoniem voor beide stortingen.anoniem €10 awoert + €20 olé olé
Als je beide acties wil steunen maar de ene anoniem en de andere niet, dan stort je best in twee verschillende overschrijvingen.
Voila, bombs away.
(Ik ga de admin, die ik nogal goed ken, vragen dit topic bovenaan te plaatsen over heel het forum.